Svi naši osnovnoškolci i maturanti ovoga su tjedna ponovno sjeli u svoje školske klupe, a njihove mlađi kolege, one koje najljepše doba života čeka od rujna, uskoro očekuju upisi u te iste škole. Koje su to vještine koje bi oni trebali savladati do upisa, odnosno polaska u školu i kako im u tome pomoći, razgovarali smo s profesoricom logopedije Sonjom Maletić.

Što djeca trebaju znati

-Kako bi djeca bila što spremnija, a time i zadovoljnija, svakako je potrebno prije same škole savladati određena znanja, a u tu se skupinu ubrajaju predčitačke i predmatematičke vještine. Za školu je izrazito važan razvoj fonematskog sluha. To znači da bi djeca predškolskog uzrasta trebala moći prepoznati prvi ili zadnji glas u riječi. Važno je da znaju rastaviti riječ na slogove, odnosno komadiće, ali i da znaju prepoznati da se svaki taj komadić sastoji od dva, tri ili četiri različita glasa. Također, trebaju znati prepoznati i nalazi li se određeni glas u nekoj riječi. Sve je to važno kako bi kasnije, kada će trebati pisati, riječ znala i napisati, odnosno, kada će trebati čitati, što lakše savladala čitanje – pojašnjava profesorica Maletić dodajući kako je slično i s predmatematičkim vještinama. Djeca prije škole ne trebaju znati zbrajati i oduzimati, ali zato trebaju znati da je skup kojem je nešto dodano veći od onog prethodnog i obrnuto – da je skup čiji je dio oduzet manji nego što je bio. U čitavom procesu važno je da djeca nauče slušati kako bi imala razvijeno ono što se stručno zove fonematski sluh.

-Djeca trebaju naučiti osluškivati okolinu kako bi u školi, kada čitaju, mogla osluškivati sebe i samim tim razumjeti tekst koji čitaju. To je važno ne samo za čitanje štiva iz čitanke, već i za rješavanje matematičkih zadataka, učenje prirode i društva, kao i bilo kojeg gradiva koje će se naći pred njima tijekom školovanja – naglašava naša sugovornica dodajući kako ranije spomenute zadatke s djecom treba prolaziti kroz igru te kako ih ne treba forsirati ako djeca u određenom trenutku nisu raspoložena za igranje glasovima.

Problemi u praksi

Unatoč tome što se sve te vježbe naoko čine jednostavnima, sve je više problema koji se javljaju u praksi. Naime, roditelji se sami suočavaju sa sve većim izazovima zbog kojih često imaju sve manje vremena za svoju djecu. Djeca sve više vremena provode pred ekranima kao što su laptopi, tableti i mobiteli. S jedne strane na taj način imaju neusporedivo bolji pristup informacijama, no s druge strane, naglašava profesorica Maletić, s njihovom upotrebom treba biti vrlo oprezan.

-Nažalost, djeci se danas puno manje čita nego nekada, manje vremena provode u prirodi pa nisu imala priliku naučiti osluškivati žubor potoka, šum vjetra ili cvrkut ptica. Djeca koja puno vremena provode u svojim domovima pred ekranima zapravo su zakinuta iako roditelji na prvu dobivaju dojam da puno uče zahvaljujući modernim tehnologijama. S jedne strane svijet ide naprijed, a s druge strane djeca su sve manje spremna za nove izazove koji se stavljaju pred njih. Jednostavno treba živjeti normalno, s djecom treba šetati, razgovarati, ona se trebaju igrati sa svojim vršnjacima, ići u knjižnicu ili pak kino i pogledati sadržaj koji je primjeren njihovoj dobi – upozorava logopedinja Maletić otkrivajući i neke druge naznake na koje bi roditelji svakako trebali reagirati.

-Praksa pokazuje da danas sve veći broj djece, recimo, nema razvijenu finu motoriku šake, odnosno imaju krivi hvat olovke ili ne razumiju što ih se pita, ne prepoznaju pojmove iz svoje bliže okoline koje bi svakako trebala razumjeti. Isto tako, sve veći broj djece se suočava se s jezičnim teškoćama, a to znači da pravilno ne upotrebljavaju prijedloge, zamjenice ili glagolska vremena. To također vodi potencijalnim problemima s čitanjem i pisanjem – kaže naša sugovornica dodajući kako su sve to teškoće zbog kojih ne treba dizati paniku, ali ih svakako treba ispraviti. -Važno je početi s djecom raditi na vrijeme, maknuti ih od ekrana ako su previše zaokupljena njima, igrati se i jednostavno uživati u svakoj fazi njihovog razvoja koliko god to ponekad može biti teško uskladiti sa svim drugim obavezama – zaključuje naša sugovornica dodajući kako roditelji, ako sami ne uspiju riješiti problem, mogu potražiti pomoć stručnjaka koji su školovani za rad na predčitačkim, predmatematičkim vještinama ili pak vježbama manualne spretnosti jer sve je to podloga za sretan polazak u školu. (im)