Pruga Sv. Ivan Žabno – Gradec, prva koja se u Hrvatskoj gradi nakon 50-ogodišnje stanke, prema najsvježijim informacijama iz HŽ Infrastrukture, trebala bi u promet biti puštena u prosincu ove godine, kada na snagu ujedno stupa i novi vozni red HŽ Putničkog prijevoza. Ako se prognoze ovoga puta ostvare, s izgradnjom spomenute 12,2 kilometra dugačke pružne dionice kasnit će se otprilike dvije godine od roka zadanog prilikom potpisivanja ugovora s izvođačima radova, njemačko-španjolskim građevinskim konzorcijem Wiebe-Comsa.

Spojili kolosijek

No, jednom kada se pruga pusti u promet, omogućit će putovanje od Bjelovara do Zagreba za 55 minuta, i to bez presjedanja!

Podsjetimo, prema prvotnim planovima, pruga Sv. Ivan Žabno – Gradec trebala se spojiti na drugi kolosijek pruge Dugo Selo – Križevci koja je u izgradnji, a koja, sukladno hrvatskoj praksi, također kasni. Stoga, pruga je u Gradecu trebala završiti kao takozvani „slijepi kolosijek”, a svi putnici u tom slučaju trebali bi presjedati. Po tom apsurdnom scenariju, putnici bi imali novu prugu koja bitno skraćuje putovanje jer vlak više ne mora odlaziti i vraćati se do Križevaca, međutim, putovanje bi bilo dulje i manje komforno. Putnici bi, bez obzira na vremenske uvjete, morali presjedati, odnosno čekati novi vlak. I tako sve dok se ne završe radovi na dionici Dugo Selo – Križevci čije se kašnjenje također mjeri u godinama.

Na spomenuti problem ministra prometa Olega Butkovića prvi je upozorio župan Damir Bajs, no dugo vremena po tom pitanju nije se radilo ništa jer su u HŽ Infrastrukturi pronalazi razne izgovore zašto se slijepi kolosijek ne može spojiti na postojeći. S financijske strane, s obzirom da je riječ o tek 50-ak metara pruge, izdaci svakako nisi bili nepremostive prirode. Ipak, trebali su proći mjeseci i mjeseci prije nego što je razum uspio prevladati, pa tako i samo kašnjenje puštanja u promet pruge Sv. Ivan Žabno – Gradec na kraju ispada da ima i svoje dobre strane.

-Prema informacijama kojima raspolažem, pruga Žabno – Gradec trenutno se ne spaja ni na što, a mi ne možemo čekati da prođu još dvije ili pet godina da se to promijeni – napomenuo je župan tijekom jedne od prošlogodišnjih sjednica Županijske skupštine.

S obzirom da je posljednja nova pruga u Hrvatskoj dovršena davne 1967. godine, proteći će, uz ispunjenje posljednjih najava, točno 52 godine da se u promet stavi nova pruga, ali proteći će i par godina više kako bi zaživjela u punom kapacitetu. Naime, prema planovima župana Damira Bajsa, koji je na tom projektu još od 1998. godine kada je postao predsjednik Povjerenstva za izgradnju pruge, vlakovi bi od Bjelovara do Zagreba i nazad trebali kretati svakih sat vremena. U tom slučaju, Bjelovar bi u punom smislu postao predgrađe Zagreba, a Bjelovarčanima bi do centra metropole u nekim slučajevima trebalo manje vremena nego samim Zagrepčanima.

Hoće li se županova vizija ostvariti ili ne, pokazat će vrijeme. S obzirom na trnovit put do izgradnje koji još uvijek nije završio, šanse naizgled nisu velike, bez obzira što je riječ o nedvojbenoj koristi i za Bjelovarčane, a i Zagrepčane. No, s dovršetkom pruge Dugo Selo – Križevci, aktivnim lobiranjem i zajedničkim nastupom političara, možda i nije riječ o nemogućoj misiji. U krajnjem slučaju, upravo je kvalitetnije povezivanje Bjelovara i Zagreba razlog zbog kojeg je EU pristala „pokriti” čak 85 posto troškova ovoga projekta čija je vrijednost procijenjena na 220 milijuna kuna. (ik)