Plan održive mobilnosti, studija stručnjaka zagrebačkog Prometnog fakulteta, predstavljena na velika zvona prije točno godinu dana u Gradskoj vijećnici, još uvijek je tek mrtvo slovo na papiru, a niti jedno od predloženih rješenja koje je trebalo stubokom promijeniti prometne navike Bjelovarčana još uvijek nije primijenjeno u praksi.
U studiji koju su Bjelovarčani putem gradskog proračuna platili oko 230 tisuća kuna bilo je i vrlo konkretnih rješenja koja su se mogla implementirati u roku od mjesec-dva dana, a bilo je i onih dugoročnih. Ni kratkoročna, a niti dugoročna rješenja još uvijek nisu primijenjena u praksi, iako je od predstavljanja studije prošlo čak godinu dana.

Uža gradska jezgra bez prometa

Podsjetimo, Marko Ševrović, voditelj projekta, u veljači prošle godine predložio je prometna rješenja za Bjelovar s rokom od trajanja od idućih 20 godina, pri čemu je naglasak stavljen na demotiviranje ulazaka automobila u užu gradsku jezgru, uz istodobno pružanje alternativnih prometnih rješenja poput, primjerice, funkcionalnog javnog prijevoza.
Prema viziji prometnih stručnjaka, Bjelovar je trebao postati grad po mjeri čovjeka, a ne automobila, no svaka od predloženih mjera zahtijevala je promjenu navika građana, a samim tim i potencijalni otpor – od uvođenja nulte zone parkiranja do naplate samog ulaska automobilom u gradski centar.

Bjelovar je, čulo se na prezentaciji studije, prema rezultatima istraživanja prometnih stručnjaka, grad koji muku muči s parkirališnim mjestima. Od osam jutro do tri sata popodne, popunjenost gradskih parkirališta doseže i 120-postotnu popunjenosti, uz pojašnjenje da je rezultat nepropisno parkiranih automobila.

Premalo parkirališnih mjesta

Problem nedostatka parkirališnih mjesta trebao se riješiti uz pomoć podzemne garaže ispod središnjeg gradskog trga, ali i nadzemnih garaža na nekoliko drugih lokacija, primjerice na bolničkom parkiralištu. Istodobno, stručnjaci su predložili ukidanje dijela parkirališnih mjesta u centru grada, odnosno njihovu zamjena biciklističkim stazama.

Bjelovar, rečeno je, iako je veći od Koprivnice, ima gotovo peterostruko manje kilometara pod biciklističkim stazama. U Koprivnici je 90 kilometara biciklističkih staza, u Bjelovaru samo 23 kilometra, pri čemu je tek 16 kilometara pravilno označeno. Dobra vijest je da se biciklističke staze mogu napraviti na postojećim prometnicama, a loša je ta da se mogu napraviti samo uz uvjet da se maknu parkirališna mjesta kojih ionako nedostaje.

Dijeljena zona prometa

Jedno od predstavljenih rješenja je i uvođenje takozvanih dijeljenih zona prometa oko središnjeg gradskog parka, dakle onih na Trgu Eugena Kvaternika. Njima bi, kao i do sada, smjeli prometovati automobili (osim na korzu), ali umjesto asfalta, bio bi postavljen materijal koji asocira na pješačku zonu što bi demotiviralo vozače. Zanimljiv prijedlog svakako je i postavljanje ometača prometa koji bi usporavali ne samo automobile, nego i bicikliste.

Nadalje, autori plana naveli su i mogućnost testiranja rješenja u vrlo kratkom vremenskom roku – riječ je o privremenim rješenjima gdje se ne treba čekati izdavanje građevinske dozvole, nego se izdaje privremena dozvola da se vidi hoće li novo rješenje ostvariti cilj radi kojeg je i napravljeno. Takva praksa u posljednje vrijeme popularna je u američkim gradovima. Naravno, autori su predložili i brza i efikasna rješenja za pojedine vrlo velike gradske prometne probleme. Jedan od njih svakako je raskrižje Mihanovićeve ulice i Franjevačke pored bolničkog parkirališta. Iako tamošnji semafor može propustiti 20 vozila kada se upali zeleno svjetlo, u praksi ih prođe tek pet. Brži promet “ometaju” pješaci, a rješenje je ukidanje dijela parkirališnih mjesta sa strane stare bolnice u Mihanovićevoj ulici te izmještanje samih pješačkih prijelaza. U tom slučaju, protok bi bio optimalan, a gužve manje.

Gradonačelnik Hrebak obećao implementaciju do kraja 2019. godine

Oduševljenje Planom održive mobilnosti nije krio ni bjelovarski gradonačelnik Dario Hrebak. Pozvavši se na naš članak o prezentaciji Plana, gradonačelnik Hrebak na svojem Facebook profilu pojasnio je da je riječ o dokumentu na kojemu je gradska uprava radila skoro godinu dana.

-To je sveobuhvatni Plan održive mobilnosti grada Bjelovara s puno konkretnih prijedloga, dosta njih i radikalnih, kroz koje nam vodeći hrvatski prometni stručnjaci na čelu s prof. Markom Ševrovićem pomažu da riješimo neke dugogodišnje prometne probleme u Bjelovaru, od javnog prijevoza, gužve u centru grada, nedostatka parkirnih mjesta i biciklističkih staza, pa sve do korištenja novih smart city tehnoloških rješenja za prometne probleme. Počeli smo slušati struku, a ne ad hoc rješavati prometne probleme. Obećajem da ćemo većinu tih rješenja implementirati u srednjoročnom razdoblju. Neke novosti u smislu odvijanja prometa će se vidjeti već do kraja ove godine, poručio je gradonačelnik Hrebak u veljači 2019. godine. (ik)