Piše Vedran Cindrić
BJELOVAR – Gradonačelnik Dario Hrebak u maniri lokalnog šerifa ili na višoj razini Donalda Trumpa konstantno pokušava omalovažiti i rušiti kredibilitet jedinog medija u gradu i okolici koji se usudi argumentirano i činjenično pisati o krivim potezima Gradske uprave. Hrebak to čini na način da gotovo svaki članak koji mu nije po volji (iako je točno i argumentirano napisan) vidi kao nekakvu urotu i smišlja raznorazne nazive portalu Bjelovarc.hr pokušavajući ga diskreditirati u javnosti.
S druge strane, Hrebaku su iznimno dragi svi drugi mediji i sa svima se slaže. No, isto tako sve te druge medije Hrebak to jest gradska blagajna plaća stotinama i stotinama tisuća kuna.
Jeste li, poštovani čitatelji, u drugim medijima na koje Hrebak godišnje troši više od milijun kuna godišnje čitali i jedan ozbiljni istraživački članak o radu Gradske uprave? Ako razmišljate, pomoći ćemo vam. Niste. Što mislite zašto je to tako?
No, krenimo redom.
Hrebak Nacionale
Jedan od prvih poteza Darija Hrebaka kada je preuzeo vlast u Gradu je bilo angažiranje Večernjeg lista da prati rad Gradske uprave. To je naravno legitimno, ali isto tako vrlo je indikativno da jedan od prvih poteza tada novopečenog gradonačelnika bude financiranje nacionalnog medija koji pripada velikoj austrijskoj medijskoj kući sa sjedištem u Grazu. Hrebak je, pojasnimo, od prvog dana želio da se o njemu lijepo čuje i u Zagrebu jer je znao da je tamo glavna politička pozornica kojoj toliko stremi. I tako je gradonačelnik Bjelovara u medij koji ima sjedište u Grazu uložio stotine tisuće kuna bjelovarskih poreznih obveznika, između ostalog i za ovo.
–187 tisuća kuna za organizaciju i medijsko praćenje konferencije kako transparentnost utječe na poduzetništvo. Inače, ta konferencija je održana u bjelovarskom KMC-u što znači da je dvorana bila besplatna jer je u vlasništvu Grada, na tribini je bilo nekoliko gostiju, trajala je oko 2 sata, a dvorana je bila poluispunjena i to ponajviše osobama iz Gradske uprave i ljudima koji usko surađuju s Gradom. Mi ne znamo da li tako nešto zaista vrijedi 187 tisuća kuna, to ćemo na slobodnu procjenu ostaviti vama, poštovani čitatelji.
-60 tisuća kuna za usluge oglašavanja Adventa. Znači, bjelovarski Advent se u Večernjem listu koji se najviše čita u gradu Zagrebu koji ima milijun stanovnika i najveći Advent u Europi reklamirao za navedenu svotu.
–12 tisuća kuna čestitka za, pazite sada, rođendan Večernjem listu. Sitan primjer, Dejan Tomić bjelovarski gimnazijalac i prvak Hrvatske iz kemije je za ‘čestitku’ od Grada za ovaj velebni uspjeh dobio tisuću kuna.
Ima još mnogo sličnih primjera, uz naravno, svakomjesečno plaćanje za medijsko praćenje. No, istaknut ćemo još samo da je portal Bjelovarac. hr iz gradskih kuloara načuo da Grad Bjelovar također kupuje stotinu primjeraka Večernjeg lista na dnevnoj razini. Budući da smo ozbiljan medij koji ne želi pisati o temama koje je načuo, upitali smo Gradsku upravu koje sve dnevne novine Grad kupuje i u koliko primjeraka. Nakon odbijenica putem maila, zatražili smo od Grada da nam na osnovu prava na pristup informacija odgovori na legitimno pitanje. Nakon dva tjedna dobili smo rješenje u kojem se odbija naš zahtjev uz obrazloženje da to što tražimo se ne smatra informacijom. Dokaz vam predstavljamo u fotografiji ispod. Zašto nam Grad na to pitanje nije želio odgovoriti ne znamo.

Uz sve ostale medije na koje Grad troši dodatne stotine i stotine tisuća kuna, a kod kojih nećete pronaći ni jedan kritički tekst o gradonačelniku (zašto?) Hrebak to jest gradska blagajna financira i jedan dvotjednik s preko 200 tisuća kuna u kojem dodatno gradonačelnik za samo jedan svoj intervju plaća navedenom mediju 14.600 kuna.
Gradski novac za PR agencije i krizno komuniciranje
No, ni takvo medijsko praćenje našeg gradonačelnika nije dovoljno, tako da Hrebak troši gradski novac i na zagrebačke agencije za promidžbu, reklamu i propagandu.
Budimo precizni, bjelovarski porezni obveznici su zagrebačkoj agenciji za promidžbu, reklamu i propagandu ‘Epikratos’ platili 73 tisuće kuna. Većinom za branding i komunikaciju, ali najveća svota od 23 tisuće kuna je za, pazite sad, krizno komuniciranje.
Da, pojasnimo, krizno komuniciranje je PR vještina gdje stručnjaci klijenta (u ovom slučaju očito Hrebaka) uče alatima kako da reagiraju u medijima ili na društvenim mrežama kada im nešto ne ide po planu. Dakle, kako da poprave komunikacijom ugled ako je narušen, oblikovanje pozitivnog stava u navedenoj krizi i slično.
Eto, zna naš gradonačelnik alate kako, između ostalog, biti popularan na društvenim mrežama. Valja ponoviti Grad Bjelovar je brojne razne usluge platio navedenoj agenciju 73 tisuće kuna.
No, nije samo jedna zagrebačka agencija dovoljna. Gradonačelnik Bjelovara to jest gradska blagajna plaća i usluge agenciji Waves koja kreira komunikacijska rješenja i, kako sami kažu na svojoj stranici, rade izuzetne kampanje (!). Grad Bjelovar je navedenoj agenciji isplatio više od 140 tisuća kuna.
Imamo još mnogo sličnih podataka o trošenju gradskog novca na PR, no stat ćemo na ovome, ali evo još jednog primjera suradnje određenih medija s Gradom Bjelovarom.
Portal Bjelovarac.hr je u posjedu screenshota u kojem jedan bjelovarski novinar na upit zašto je (prosinac 2019. godine) objavio vijest koja se kosi s viješću koju je objavio Bjelovarac. hr kada zna da njegova navedena objava nije istinita. Na to je novinar rekao da je dobio poziv (za sada ćemo samo reći iz Gradske uprave) da objavi iako je upozorio osobu/Gradsku upravu da je to, kako kaže, nategnuto. No, vijest je nakon poziva objavljena. Kaže se, živjela sloboda medija!
Muk prema nacionalnim medijima
Gradonačelnik Dario Hrebak ‘mišiće’ pokazuje samo na lokalnom mediju Bjelovarac.hr jer, eto, jedini pišu o gradskim aferama. No, Hrebak kada ga veći medij spominje nije tako odvažan, a imao je raznih iskustava koja se čak ne tiču argumentiranog i činjeničnog pisanja što je u slučaju Bjelovarca.hr
Tako je recimo Index.hr to jest Matija Babić nakon što je Hrebak naglo morao promijeniti mišljenje po pitanju HGK-a napisao ”Može li se javiti neka budala koja je dala glas HSLS-u i Hrebaku, da nam kažu kakav je osjećaj ispasti najveći idiot u Hrvatskoj”. Da budemo jasni, Bjelovarac.hr ne podržava takav jezik, ali navest ćemo da se Hrebak oglušio na ovakvu grubu uvredu. Mario Nakić i iznimno popularni portal Liberal.hr napisao je da je Dario Hrebak najveći prevarant u hrvatskoj novijoj povijesti. Mislite li da se Hrebak oglasio? Nije. Gradonačelnik je čak i najpopularnijeg hrvatskog glumca, Bjelovarčanina Gorana Navojeca primorao da se prvi put u životu javi na facebooku i kaže da se s takvim manipulacijama kakve je doživio od gradonačelnika nikada nije susreo i da gradonačelnik bitne odluke donosi brzopleto i u maniri malog djeteta. Mislite li da se Hrebak oglasio? Nije.
Ali kada Bjelovarac. hr objavi argumentirani članak o sukobu inetersa, aferi putnih naloga, kreditu i propalim natječajima za stadion, nekvalitetnoj obnovi Borika i još mnogo toga onda počinje diskreditiranje portala, novinara i uz svu popratnu ‘kanonadu’ nazivanje Bjelovarca.hr ‘Bajszeitung’ jer eto, portal Bjelovarac. hr ima ugovor sa Županijom za medijsko praćenje konferencija i tu odmah negdje gradonačelnik vidi strašnu urotu koje zapravo nigdje nema, već novinari Bjelovarca.hr rade ono što gradonačelnik Hrebak nije navikao, istražuju i argumentirano pišu o aferama.
Gradonačelnik će, vjerujemo, i ovaj članak s pregršt činjenica podijeliti na svojoj facebook stranici uz omalovažavanje portala, novinara i sve što piše jer zasigurno mu navedene činjenice ne odgovaraju u javnom prostoru.
No, mi vjerujemo da veći dio građana ipak želi čitati o činjeničnim gradskim aferama kada se one dogode, unatoč čestim pokušajima gradonačelnika da nas diskreditira, a hrabrost za to nam daje činjenica da nam se u zadnje dvije godine praćenje na društvenim mrežama povećalo s 12 na 18 tisuća.
Također, vjerujemo da će gradonačelnik shvatiti da argumentirano kritiziraju oni kojima je najviše stalo, i da ako čovjek želi rasti ne treba biti okružen ulizicama. A naš gradonačelnik još treba rasti.