Piše: Vedran Cindrić

BJELOVAR – Grad Bjelovar je prije točno dvije godine na sva zvona predstavio Plan održive mobilnosti koju su pripremili stručnjaci sa zagrebačkog Prometnog fakulteta, a koja je bjelovarske porezne obveznike koštala 230 tisuća kuna.

Nažalost, velika većina navedenog Plana održive mobilnosti je još uvijek mrtvo slova na papiru, a niti jedno od mnogih ozbiljnijih i konkretnijih rješenja u gradskom prometu nisu implementirana.

Podsjetimo, u veljači 2019. godine predstavljen je Plan održive mobilnosti kojim su definirane strateške mjere optimizacije prometnog prometa, unapređenje prometnog i biciklističkog prometa, revitalizacija ulica i trgova, mreža biciklističkih staza itd.

Gradonačelnik Hrebak tada je izjavio da kreću velike promjene u Bjelovaru po pitanju prometa na koje će se građani na početku morati privikavati, ali koje će nam vrlo brzo koristiti. Tako je, između ostalog, najavio da će ulica Andrija Kačića Miošića postati jednosmjerna s modernom biciklističkom stazom.

Gradonačelnikove najave

-Na ljeto, kada se smanji promet, krećemo u testno rasterećenje prometa. Testirat ćemo određene ulice u gradu na preporuku stručnjaka s Prometnog fakulteta. Prvo će ulica A. K. Miošića postati jednosmjerna, a zatim ćemo na njoj izgraditi biciklističku stazu. To će biti prva biciklistička staza u gradu. Druga lokacija koja će doživjeti testnu fazu će biti križanje Mihanovićeve i Franjevačke gdje su najveće gužve. To će biti radikalan potez, ali vidjet ćemo kako će građani reagirati – pričao je o gradskom prometu i Planu održive mobilnosti gradonačelnik Hrebak početkom 2019. godine.

Nadalje, jedno od predstavljenih rješenja Plana održive mobilnosti koja je plaćena 230 tisuća kuna je bilo i uvođenje takozvanih dijeljenih zona prometa oko središnjeg gradskog parka, dakle onih na Trgu Eugena Kvaternika. Njima bi, kao i do sada, smjeli prometovati automobili (osim na korzu), ali umjesto asfalta, bio bi postavljen materijal koji asocira na pješačku zonu što bi demotiviralo vozače. Zanimljiv prijedlog bio je svakako i postavljanje ometača prometa koji bi usporavali ne samo automobile, nego i bicikliste.

Također, autori Plana prije dvije godine naveli su i mogućnost testiranja rješenja u vrlo kratkom vremenskom roku – riječ je o privremenim rješenjima gdje se ne treba čekati izdavanje građevinske dozvole, nego se izdaje privremena dozvola da se vidi hoće li novo rješenje ostvariti cilj radi kojeg je i napravljeno. Naravno, autori su predložili i brza i efikasna rješenja za pojedine vrlo velike gradske prometne probleme. Jedan od njih je, već navedeno, raskrižje Mihanovićeve ulice i Franjevačke pored bolničkog parkirališta. Iako tamošnji semafor može propustiti 20 vozila kada se upali zeleno svjetlo, u praksi ih prođe tek pet. Brži promet “ometaju” pješaci, a rješenje je ukidanje dijela parkirališnih mjesta sa strane stare bolnice u Mihanovićevoj ulici te izmještanje samih pješačkih prijelaza. U tom slučaju, protok bi bio optimalan, a gužve manje.

Grad kupio električni auto

Budući da navedeni prijedlozi Plana nisu implementirani, upitali smo Grad Bjelovar koje točke Plana održive mobilnosti su provedene.

Odgovor je sljedeći. Grad Bjelovar je kupio električni automobil, električne bicikle, instalirao stanice za e- bicikle i instalirao elektro punionicu.

Dakle, Grad Bjelovar za potrebe prvenstveno komunalnih redara nabavio je električni automobil. Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost odobrio je sufinanciranje nabave električnog automobila. Isporučen je u lipnju 2020. godine. Projekt „Nabava e-bicikala“ sufinancirao je Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Od 10 nabavljenih e-bicikala, 9 je postavljeno na stanice za iznajmljivanje e-bicikala, a 1 e-bicikl kao vozilo za službene potrebe Grada Bjelovara. Projekt „Postavljanje i opremanje stanica za iznajmljivanje e-bicikala u Bjelovaru“ sufinanciralo je Ministarstvo turizma. Prema projektu postavljene su 3 stanice s po 4 stalka na stanici na 3 lokacije. Nadalje, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost odobrio je sufinanciranje gradnje punionice vozila na električnu energiju. U ljeto 2020. godine  isporučena je i opremljena punionica za vozila na električnu energiju (Trg E. Kvaternika) – rekli su iz Gradske uprave na naš upit koje točke Plana održive mobilnosti su ispunjene.