Piše: Vedran Cindrić

BJELOVAR – Danas se obilježava Europski dan bez automobila, a posebnu pozornost današnjem danu dao je grad Zagreb koji je danas u centru grada zabranio promet svim motornim vozilima s čime se, između ostalog, želi potaknuti vožnja biciklom ili javnim prijevozom.

No, u Bjelovaru je danas situacija kao i svaki dan, pronaći mjesto za parking u užem i širem centru grada je prava misija, a oni koji se odluče voziti biciklom to čine po biciklističkim stazama koje nisu ispravne što je još prošle godine detaljno za Bjelovarac. hr objasnio Denis Buhin, inženjer prometa koji se specijalizirao na području prometnog planiranja (članak možete pročitati ovdje)

Mrtvo slovo na papiru

Tajna rješenja bjelovarskog prometa trebala je biti u ‘Planu održive mobilnosti’ koja je predstavljena javnosti još u veljači 2018. godine, koju su izradili stručnjaci sa zagrebačkog Prometnog fakulteta, a koju su Bjelovarčani platili oko 230 tisuća kuna. No, i nakon dvije godine velika većina studije je mrtvo slovo na papiru.

Naime, bilo je najavljeno prebacivanje ulice Andrije Kačića Miošića u jednosmjernu s novom biciklističkom stazom, zatim uvođenje takozvanih dijeljenih zona prometa oko središnjeg gradskog parka, dakle onih na Trgu Eugena Kvaternika. Njima bi, kao i do sada, smjeli prometovati automobili (osim na korzu), ali umjesto asfalta, bio bi postavljen materijal koji asocira na pješačku zonu što bi demotiviralo vozače. Također, na prezentaciji prije gotovo dvije godine, moglo se čuti i kako je Bjelovar manji od Koprivnice, a ima peterostruko manje biciklističke staze te da je u cilju takav omjer promijeniti u što kraćem roku.

Nadalje, autori plana naveli su i mogućnost testiranja rješenja u vrlo kratkom vremenskom roku – riječ je o privremenim rješenjima gdje se ne treba čekati izdavanje građevinske dozvole, nego se izdaje privremena dozvola da se vidi hoće li novo rješenje ostvariti cilj radi kojeg je i napravljeno. Takva praksa u posljednje vrijeme popularna je u američkim gradovima. Naravno, autori su tada predložili i brza i efikasna rješenja za pojedine vrlo velike gradske prometne probleme. Jedan od njih svakako je raskrižje Mihanovićeve ulice i Franjevačke pored bolničkog parkirališta. Iako tamošnji semafor može propustiti 20 vozila kada se upali zeleno svjetlo, u praksi ih prođe tek pet. Brži promet “ometaju” pješaci, a rješenje je ukidanje dijela parkirališnih mjesta sa strane stare bolnice u Mihanovićevoj ulici te izmještanje samih pješačkih prijelaza. U tom slučaju, protok bi bio optimalan, a gužve manje. Sve to i još mnogo drugih ideja najavljeno je još prije gotovo dvije godine s ciljem da se poboljša prometna situacija u Gradu Bjelovaru.

Konkretnu inicijativu i projekt pokrenuo privatni investitor

Oduševljenje prezentacijom prije gotovo dvije godine nije krio ni gradonačelnik Hrebak koji je zatim obećao da će većinu tih rješenja implementirati u srednjoročnom razdoblju, a da će se neke novosti u prometu vidjeti već krajem godine – poručio je još tada gradonačelnik Hrebak.

No, barem za sad, inicijativu da se nešto promijeni oko nesnosnog parking – problema u Bjelovaru jedino je konkretno pokrenuo privatni investitor Davor Njegovac koji je odlučio graditi podzemnu garažu iza mliječnog dijela Gradske tržnice to jest ispod sadašnjeg parkirališnog prostora. Radovi su procijenjeni na 21 milijun kuna i nakon što je na Gradskom vijeću dobiveno zeleno svjetlo za izgradnju, postaje jasno da je to projekt koji će barem malo umanjiti veliki manjak parkirališnih mjesta u Bjelovaru.