Krajem prošle godine u prostorijama Županijske komore Bjelovar održana je sjednica Strukovne grupacije za cestovni prijevoz Županijske komore Bjelovar. Jedna od glavnih tema sjednice bila je problematika nedostatne radne snage – vozača. O tom smo problemu detaljnije razgovarali s Berislavom Sarajom, komercijalnim direktorom Čazmatrans Nove, ujedno i predsjednikom Strukovne grupacije za cestovni prijevoz Županijske komore Bjelovar.
Nema kadrova
-Na sastanku su nazočili i predstavnici Zavoda za zapošljavanje podružnice u Bjelovaru kojima smo izrazili žaljenje jer nikako nemamo dovoljno kadrova koji trebaju županiji. Konkretno, naša procjena je da bi se momentalno moglo zaposliti 1000 ljudi određenih zanimanja koja kronično nedostaju u Bjelovarsko – bilogorskoj županiji. Prvenstveno je riječ o zanimanjima u drvno – prerađivačkoj industriji, metalskoj struci, tj. automehaničari, mehatroničari, autolimari, autolakireri, bravari. A jedno od trenutno najdeficitarnijih zanimanja su vozači putničkog i teretnog prometa – upozorio je Saraja. U nastavku je pojasnio kako problem nastaje već prilikom odabira škole. Naime, svi roditelji teže da im djeca upišu gimnaziju i završe određena fakultetska obrazovanja kojih je tržište zasićeno. Nitko od njih ne želi dijete upisati u proizvodno zanimanje.
-Problem nastaje kada nakon gimnazije i završenih fakulteta mladi ne mogu pronaći posao, a tada bi rado vozili autobuse, čistili i radili bilo što samo da zarade za kruh. Nerijetko se tu rađa i pomisao o odlasku iz zemlje – iskren je Saraja koji je uvjeren da bi se pristupanju ovom problemu trebalo uključiti i Ministarstvo znanosti. Saraja smatra kako bi trebalo jasno postaviti uvjete i odrediti kvote upisa kod školovanja. Nadalje, tvrtke bi trebale preuzeti brigu o mladima već od početka školovanja, te bi trebale s otvorenim radnim mjestom čekati svoje kadrove. Početkom školovanja, napominje Saraja, trebao bi se napraviti ugovor koji će jamčiti da učenik pola vremena pohađa nastavu, a pola vremena dolazi na praksu u tvrtku. Time bi nakon škole imati gotove ljude spremne za rad.
Predrasude o zanimanju
-Stanje sa vozačima u teretnom prometu još je kritičnije nego u putničkom gdje bi odmah posao moglo pronaći najmanje 30-ak ljudi. O tome dovoljno govori i omjer registriranih kamiona i autobusa. Naime, dok se brojka autobusa kreće oko 5500, kamiona je preko 150 tisuća. Uvjeti rada su vrhunski, a današnje autobuse žene bi bez problema mogle voziti lakše od bilo kojeg malog automobila. Dakle, treba poraditi i na predrasudama i jasno poručiti da od tog zanimanja ne valja bježati – ističe Saraja koji je svjestan da je glavna nepogodnost posla vozača preniska plaća koja je znatno niža nego u Europi.
-To je branša siromašnih, plaće su ponegdje niže i od hrvatskog prosjeka i mi moramo poraditi na tome da se to promijeni – priznaje Saraja. S njim se slaže i Mario Smok, rukovoditelj Poslovne jedinice Bjelovar Čazmatrans Nove. Uz niske plaće naglasio je kako je velika nepogodnost skupa škola za vozače, odnosno polaganje D kategorija koja se penje i preko 20 tisuća kuna.
-Ljudi se boje ulagati toliki novac, a da prije toga nisu sigurni hoće li dobiti posao i vratiti uloženo. Ne treba umanjivati niti strah, odnosno odgovornost koju ovaj posao nosi. Za premalu plaću odgovaraju za 50-ak ljudi ili djece, stoga nije čudno da u ovom zanimanju zaposlenici često migriraju. Odlaze gdje smatraju da je bolje pa se vraćaju – ističe Smok koji trenutačno brine za 33 vozača PJ Bjelovar. Pojašnjava kako gotovo sav kolektiv čine mladi ljudi koji su došli direktno iz škole, bez radnog iskustva.
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.