U gradovima diljem Hrvatske proteklog su tjedna mirno prosvjedovali nezadovoljni zaposlenici u dječjim vrtićima. Iako im se u izlasku na ulicu nisu pridružile i odgojitelji u vrtićima bjelovarsko-bilogorskih gradova i općina, to, kažu, ne znači da s njima nisu solidarni. Čak dapače, u budućnosti su spremni stati uz bok kolegama u ostatku zemlje, ne budu li krojači zakona uvažili njihove prigovore. Zaposleni u dječjim vrtićima odlučili su reći “ne” ukidanju odredaba Državnog pedagoškog standarda te učiteljima, to jest njihovoj prekvalifikaciji u dječjim vrtićima, a mirne prosvjede organizirali su udruge Krijesnice iz Čakovca, Verižice iz Dubrovnika, Terina iz Vukovara, Udruga odgajatelja dječjih vrtića iz Zagreba, riječka udruga SIDRO te više sindikata iz područja odgoja i obrazovanja. Trn u oku i bjelovarskim članicama sindikata su najave izmjena i dopuna Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju, koje smatraju neprihvatljivima u dijelovima koji se odnose na veličine vrtićkih skupina i prijedlog da se nadomjestak manjka odgojitelja riješi prekvalifikacijom učitelja. Gordana Marčeta u gradskom vrtiću u Bjelovaru radi 38 godina i povjerenica je Sindikata odgoja i obrazovanja Hrvatske. S promjenama koje se predviđaju nikako se ne slaže.
– Ovo što Ministarstvo predlaže za našu je struku jako loše. To je vraćanje 30 godina unatrag, što nam doista ne treba. Uopće se ne gledaju interesi djece. Nije isto ako u jasličkoj grupi imate djece u dobi od godinu dana desetero ili ih imate 18, kao što oni predlažu. Ili pak da nam vrtićke skupine opet budu s preko 30 djece. To su nemogući uvjeti i za nas i za djecu. Njima se ne može u takvim uvjetima pružiti niti potrebno obrazovanje niti slobodna igra jer je prostor prenapučen – kaže Marčeta.
Pedagoški standard
Zaposlenici dječjih vrtića odazvali su se na javno savjetovanje o izmjenama i dopunama Zakona te dali moguća rješenja koja bi poboljšala kvalitetu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, ali budući da mnogi njihovi prijedlozi nisu prošli, zabrinuti su za kvalitetu za koju se zauzimaju. Prije svega, to je Državni pedagoški standard kao dokument koji svojim kriterijima usmjerava u kvalitetu. Prijedlog je da se ukine i da ministar pravilnikom donosi odluke o broju uključene djece u skupine drže krajnje upitnim.
– Problem su i djeca s poteškoćama, skupina bi morala biti rasterećena da se i takvoj djeci može posvetiti pažnja, a njima je potreban i asistent. Sada je jedna odgojiteljica od jutra sama s djecom i to što se preklapamo dvije u sat do dva, ovisno o skupini, je premalo vremena za posvećivanje djeci kako treba – iznosi probleme Marčeta.
Neprihvatljivim je ocijenila i omogućavanje učiteljima razredne nastave da se zaposle u vrtićima, tako da uz malo doškolovanja mogu doseći akademsko zvanje odgojitelja. Istaknula je da nije problem da učitelji, koji nemaju mjesta u školama dođu pomoći u vrtićima, ali bi i dalje trebali biti nestručna zamjena jer njihovo obrazovanje nije isto kao i ono odgajatelja, jer ni odgajatelji ne mogu biti učitelji.
Obezvrjeđivanje stručnosti
– Jedno su školska djeca, a drugo djeca predškolske dobi. Na fakultetima, odnosno mi stariji na akademijama smo imali dječju psihologiju prilagođenu djeci predškolske dobi, dakle znamo što treba s takvom djecom i na koji im način pristupiti. Učitelji nemaju to znanje i na kraju naš fakultet ne traje zabadava pet godina. Ako se to može mijenjati onda mislim da može biti i obrnuto – zaključuje Marčeta.
Smatraju da se tako obezvrjeđuje njihova stručnost, znanje i kompetencije te sav rad i trud tijekom studija. Zaposlenici dječjih vrtića na mirnim prosvjedima diljem zemlje upozorili su i na teške uvjete rada, ističući da su u nekim općinama i gradovima, kako kažu, sramotno niska materijalna prava.
U zajedničkom priopćenju istaknuli su da je odgojiteljica prva učiteljica, a vrtić “prva stepenica obrazovanja”, što nijedan zakon ne smije osporiti.
– Treba se zapitati i zbog čega ne vlada veći interes za odgojiteljima. Plaće su takve kakve jesu, struka je podcijenjena i smatra se da se samo igramo s djecom. Naš posao je vrlo opsežan i nastojimo pružiti djeci što više – zaključuje naša sugovornica.