Vodeći hrvatski autobusni prijevoznik, čazmanska tvrtka Čazmatrans – Nova, u potrazi je za strateškim partnerom. Prema informacijama iz poslovnih krugova, za preuzimanje te tvrtke zainteresiran je slovenski Nomago koji ne krije ambicije da je spreman za ulazak na hrvatsko tržište. S obzirom da o sudbini Čazmatrans Nove ovisi i sudbina 200-tinjak čazmanskih obitelji, ne čudi što u tom gradu posljednjih mjeseci vladaju brige i strepnje. Kao i uvijek u situacijama kada se događa promjena vlasništva, postoje strahovi od rasprodaje imovine kojom Čazmatrans Nova raspolaže, ali i od novih otkaza, pogotovo s obzirom na prijetnju ukidanja nerentabilnih linija pri čemu su školske linije najugroženije.
Sve pada, samo zaduženost raste
Iz posljednjeg dostupnog poslovnog izvješća Čazmatransa Nove, onoga za 2020. godinu, vidljivo je da je taj autobusni prijevoznik prevezao oko 1,5 milijuna kilometara, dvostruko manje u odnosu na godinu ranije, a u jednakom postotku smanjeni su i prihodi. Padalo je sve što je moglo padati – i prijevoz koji čazmanska tvrtka ima ugovor s MORH-om, kao i turistički segment.
Iz poslovnog izvješća vidljivo je i da čazmanska tvrtka muku muči i s visokom zaduženošću i s osiguravanjem tekuće likvidnosti, tako da nije ni čudo što se rješenje traži u pronalasku strateškog partnera.
Nedavno je održana izvanredna, glavna skupština društva na kojoj je odlučeno i o potrebnim zakonskim aktima. Najveća hrvatska kompanija za autobusni prijevoz (Čazmatrans Grupa) zapošljava 1151 radnika, a njih 430 vlasnici su tvrtke i nitko pojedinačno nema više od šest posto udjela u vlasništvu. Predsjednik uprave društva Damir Pavlović pojašnjava zašto su se odlučili na privlačenje svježeg kapitala.
– Mijenjali smo društveni ugovor kako bismo se prilagodili novim trendovima i pripremili firmu za restrukturiranje, odnosno traženje strateškog partnera. Čazmatrans postoji 73 godine i tvrtka je postojana, a sada planiramo provesti financijsko, poslovno, informatičko i kadrovsko restrukturiranje i u tome tražimo strateškog partnera. Novca na tržištu ima, ali s bankama je jako teško. Mi u Hrvatskoj plaćamo kamatu po četiri posto, a kod poslovnog partnera se možemo zadužiti po jedan posto. Čazmatrans može živjeti i bez toga, ali želimo tvrtku dići na viši nivo – opisuje poslovne planove Pavlović i dodaje kako on samostalno ništa ne dogovara, već samo pregovara u ime firme i informacije na tjednoj bazi prenosi sindikatu i nadzornom odboru.
Za sada bez otpuštanja
U posljednjih dvije godine, unatoč najtežim vremenima za autobusni linijski prijevoz u Hrvatskoj, tvrtka nikoga nije otpustila. Otišlo je tek stotinjak radnika i to u mirovinu ili dobrovoljno.
– Nismo primali nove ljude, nego smo unutar vlastitih resursa popunjavali njihova radna mjesta. Plaće ne kasne i uvijek smo dijelili onoliko koliko smo zaradili jer nikada od nikoga nismo dobili nikakve subvencije i pomoći. Malo kasnimo s plaćanjem dobavljačima, ali ništa strašno. Čazmatrans će ostati Čazmatrans i bit će i dalje hrvatska firma, samo pokušavamo naći načina kako po najpovoljnijim uvjetima doći do svježeg kapitala. Čazmatrans je opstao i stabilna je firma na račun vrijednih radnika i niskih plaća. Uglavnom, ne želimo biti mali, već zadržati, ali i proširiti status koji oduvijek imamo, najvećeg prijevoznika u Hrvatskoj. Jedino smo se u zadnjih 20 godina iscrpili vožnjom nerentabilnih linija – napominje Pavlović.
Zahvalan je državi što je početkom prošle godine davala potpore, ali podsjeća da su u rujnu i listopadu izostale, te da nitko o njima ne priča niti sada kada mnoge škole opet ne rade.
– Plaće vozačima unatoč takvom stanju moramo isplatiti, a i registracije autobusima ne mogu na čekanje. Godinama se ne potpisuju niti ugovori o javnoj usluzi s javnolinijskim prijevoznicima i lokalnom samoupravom, što je obveza još od kada smo ušli u Europsku uniju. Za sada je to učinila jedino, i to tek nedavno, Zagrebačka županija. S dvije tri županije smo u završnim pregovorima, no među njima nije naša Bjelovarsko-bilogorska. Ne bude li sada potpora kakve su od države stigle prošle godine cijeli prijevoz u Hrvatskoj bit će u kolapsu. Mi bi htjeli raditi i zaraditi, ali ako kao što je sada slučaj stane 50 posto škola i te dane nam nitko ne plati, sami tu ne možemo ništa – kaže Pavlović. (sk, ik)