Premda meteorolozi još uvijek nisu suglasni oko toga predstoji li nam oštra ili blaga zima, s većom ili manjom količinom padalina, u Stožeru zimske službe Cesta d.d. mirno dočekuju novu sezonu održavanja prometnica. Po riječima šefa stožera Krunoslava Knezića, za održavanje 254 kilometara državnih i 925 kilometara županijskih i lokalnih cesta u zimskim uvjetima, spremno je 27 kamiona s ralicama i posipačem, pet utovarnih strojeva i kombi vozila raspoređenih u stacionarima zimske službe koji se nalaze u svim županijskim gradovima.

Temeljite pripreme

-Osigurane su i zalihe za posipavanje cesta pa je trenutno u skladištima 1.656 tona soli i 909 „kubika“ kamene sipine, dok je planovima predviđeno ukupno 4.210 tona soli i 3.825 „kubika“ sipine. Radovi na čišćenju i posipavanju prometnica počinju nakon početka padalina i niskih temperatura, kako bi se spriječila poledica, a radovi se izvode prema prioritetima od cesta višeg ranga prema niže. Tako su primjerice u prvom prioritetu glavne županijske prometnice koje spajaju gradove – kaže Knezić.

U svim stacionarima na snazi je 24-satno dežurstvo, što osigurava i preventivno posipavanje mokrih kolnika za niskih temperatura ili čišćenje, čime se sprječava stvaranje ugaženog snijega. Uz to, obvezan je i obilazak prometnica tijekom noći ili ranih jutarnjih sati kako bi se u svakom trenutku raspolagalo točnim informacijama o stanju na cestama. Ali, u pravilu nakon prvih jačih snježnih oborina, vozači se često žale na neočišćene prometnice i redovito prozivaju zimsku službu, spočitavajući nepripremljenost ili nepravodobne izlaske na teren. No, često nisu u pravu.

Neopravdane kritike

-Zakon o cestama i pravilnik o održavanju u zimskim uvjetima dozvoljava do 10 centimetara snijega na glavnim prometnicama i 15 centimetara na onima nižeg ranga, iako ne čekamo ove količine, već odmah počinjemo sa čišćenjem. Problema uvijek ima, posebice ako se uz snijeg pojavljuje i jak vjetar koji stvara nanose, no i takve situacije nastojimo prebroditi u što kraćem vremenu. Istodobno, za zimske uvjete vožnje trebaju se pripremiti i vozači stavljanjem odgovarajućih guma, što dio njih „zaboravlja“, a upravo oni znaju napraviti dosta problema u prometu – dodaje Knezić.

Jači i od niskih temperatura

Tijekom prošle zime zabilježena su tri veća naleta snijega, dok je 45 dana temperatura bila ispod nule, što nije stvaralo probleme zimskoj službi. Pri tome Knezić podsjeća na zimu s 2013. na 2014. godinu, kada su od početka studenog do veljače svakog mjeseca zabilježena po tri jača naleta snijega, što je ujedno bila i jedna od najzahtjevnijih zima za održavanje prometnica. Dok strojevi još miruju, pristižu izvješća Državnog hidrometeorološkog zavoda s mjesečnim i petodnevnim prognozama koji su već godinama sigurni orijentir davanja „zelenog svjetla“ za izlazak na teren.