Na nedavnoj sjednici Vlade RH najavljena je liberalizacija otvaranja i poslovanja autoškola, a motivi su obrazloženi administrativnim rasterećenjem gospodarstva, ali i poštivanjem direktive Europske unije koja nalaže formiranje cijena po tržišnom modelu. Ukratko, izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje Vlada planira u prvom tromjesečju ove godine, oko 350 autoškola, koliko ih je prema podacima HAK-a u Hrvatskoj, osnivat će se po tržišnim uvjetima, a planira se i ukidanje fiksne tarife nastavnog sata.

Orkestrirano nezadovoljstvo

Razumljivo, ova je najava među vlasnicima autoškola u samo nekoliko dana uskovitlala neviđenu prašinu negodovanja i upiranja prstom u brojne i pogubne posljedice ovakve odluke. Takvom se mišljenju priklanjaju i naši sugovornici, vlasnici bjelovarskih autoškola, kojih je na području grada trenutačno pet.
Boro Rudić, voditelj i vlasnik Formule, za svoju školu tvrdi kako je najveća po broju polaznika u županiji, a samo je lani kroz obuku prošlo preko 500 kandidata. Kaže kako je silno ogorčen, ne samo na odluku Vlade, već i na medije koji su, kaže, preuranjenim najavama predstojećih promjena autoškolama napravile medvjeđu uslugu.
-Premda će primjena ove odluke započeti tek u lipnju ove godine, medijske najave o snižavanju cijena već sada će uzimati danak u našem poslovanju. Sasvim je razumljivo da će većina naših potencijalnih korisnika pričekati lipanj, što će u prvih šest mjeseci bitno smanjiti broj upisa. No, odgovorno tvrdim da neće doći do smanjivanja cijena koje su već sada dosegle minimum preko kojega ne možemo prijeći, ako ne želimo nizati gubitke i snižavati kvalitetu naših usluga – kaže Rudić.

Zarada na „brzaka“

Dodaje kako pod novim uvjetima škole ispod trenutačnih cijena može otvoriti samo netko tko želi zaraditi na brzinu, no takav je posao kratkoga daha. Rudić također napominje, kako bi u slučaju snižavanja cijena usluga neminovno došlo do svođenja plaća instruktora na minimalac, čime bi u konačnici njihov broj bio prepolovljen jer ovaj odgovoran posao treba i pošteno platiti.
Kako bi najavljene promjene ozbiljno mogle ugroziti kvalitetu obuke, ali i cjelokupnu sigurnost u prometu, smatra i Dubravko Hađasija, vlasnik autoškole HIN.
-Ovom se odlukom vraćamo u situaciju iz 2004. godine, zapamćene kao vrijeme potpunog kaosa. Najavljena liberalizacija sustava neminovno će dovesti do pada kvalitete usluga, što će u konačnici ozbiljno narušiti razinu usvojenog znanja i vještina novih vozača. Jedva smo dostigli poziciju sustavnog smanjenja broja poginulih na našim cestama, a ovime ćemo sadašnju sliku sigurnosti ozbiljno narušiti – tvrdi Hađasija.
Vlasnik autoškole Signal Rade Lukač, napominje kako se u svakom slučaju autoškolama ne piše dobro.
-Već smo naučili raditi pod svakojakim uvjetima pa ćemo se morati prilagoditi i ovima. Ovo usklađivanje s dobrom praksom EU bivša Vlada je propustila učiniti pred dvije godine te je riječ o zakašnjelom ispunjenju obveza. Inače, zagovornik sam kako opstanak na tržištu niti jednoj autoškoli ne može jamčiti niža cijena, već isključivo kvaliteta – kaže Lukač.

Okvirni „zaštićeni“ cjenik u Bjelovaru

*141 – 145 kn po satu
*5.690 – 5.760 kn ukupna obuka s PDV-om
*350 kn – liječnički pregled
*503 kn – ispiti
*450 kn – prva pomoć
* oko 7.000 kn – ukupni troškovi