Nakon najvećih hrvatskih brodogradilišta, LED rasvjeta proizvedena u Bjelovaru sve više počinje se upotrebljavati i u drugim brodogradilištima. Podsjetimo, prije otprilike dvije godine u riječko remontno brodogradilišta Viktor Lenac pristigle su prve pošiljke Gala LED sustava, osmišljenog i proizvedenog u Bjelovaru, koji je u potpunosti rezultat domaće pameti i suradnje. Cilj je bio razviti posebnu vrstu prijenosne sigurnosne radne rasvjete namijenjene radu unutar brodskih oplata gdje prevladavaju mračni, skučeni i vlažni prostori te općenito teški uvjeti rada s mnogo udaraca i vibracija. Razvoj je trajao otprilike godinu dana. Inicijalni plan uštede bio je oko 1,5 milijuna kuna, ali realne procjene pokazale su uštede koje su par stotina tisuća kuna veće, istaknuo je Zdenko Vidmar, voditelj odjela privremene energetike u Viktoru Lencu. Ohrabreni iskustvom Viktora Lenca, na sustav Gala LED rasvjete odlučili su se i „susjedi“ iz 3. Maja, ali i u pulskom Uljaniku.

 15 tisuća svjetiljki za hrvatska brodogradilišta

– Završetkom ovog projekta, odnosno do kraja ovog ljeta, domaćoj brodogradnji bit će isporučeno više od 15 tisuća Gala LED svjetiljki. Riječ je o proizvodu koji nas u tehnološkom segmentu svrstava u sam europski vrh – ponosno ističe Darko Crha, suvlasnik i direktor tvrtke Data Link dodajući kako smo tehnološli ponekad i ispred ostalih, a nije da samo kaskamo za njima.

Sustav je razvijen u suradnji s riječkim škverom Viktor Lenac koje je, prema mojem mišljenju, jedno od tehnološki najnaprednijih brodogradilišta u Europi, ističe Crha napominjući kako se Gala LED sustav rasvjete može koristiti u svim fazama radova na brodu, i to tijekom radova na čeliku, pranja i čišćenja broda te antikorozivne zaštite i završnog bojanja broda. Prijašnji sustav, kakav koristi većina današnjih brodogradilišta, koristio je klasične niskonaponske žarulje na 24V, koje su energetski vrlo nepovoljne i zahtijevaju stalnu izmjenu. Gala LED svjetiljka troši pet puta manje energije i ima vrlo dug vijek trajanja.

 Značajne uštede

– U Viktoru Lencu već su ostvarene velike uštede. U remontnim brodogradilištima ostvaruju se najveće uštede jer se, osim energije, štede i radni dani, koji su presudni u remontu i konverzijama – pojašnjava Crha i dodaje kako mu nije poznato da neka druga tvrtka ima sličan sveobuhvatni sustav.
Na Malti Data Link posluje s brodogradilištem Palumbo koje djeluje od 1967. godine i ima sjedište u Napulju. Palumbo je obiteljska tvrtka koja se tijekom tri generacije razvila u talijanskog lidera u remontu, konverzijama i novogradnji brodova. Palumbo grupa sastoji se od sedam brodogradilišta

– u Napulju, Messini i Anconi, dva na Malti, zatim u Marseilleu i Tenerifeu, a komercijalni ured ima u Monte Carlu. Usto, Gala LED sustav rasvjete trenutno se testira u brodogradilištima Lisnave iz Portugala, Chantier Naval Dakarnave iz Senegala, BLRT Group Western Shiprepair, Remontowa Group iz Poljske, Oresund Dry Docks iz Švedske, MTG Dolphin iz Bugarske te u finskoj Raumi.

– Sva ta brodogradilišta zainteresirana su za promjenu tehnologije i novi su potencijalni kupci. Ipak, tijek prodaje najčešće ovisi i o projektima koji se odvijaju u brodogradilištima. Primjerice, kada imaju poslove koje trebaju realizirati u što kraćem vremenu pa im je za to potrebna bolja oprema, otvara im se mogućnosti nabave novih proizvoda – napominje Crha.