Bjelovarska tvrtka Metalind, iako uspješno posluje od 1996. godine kada je osnovana sve do danas, neprestano radi na razvoju, širenju i poboljšanju poslovnih procesa. U njihovoj stalnoj potrazi za savršenstvom uvelike im pomažu novi vlasnici, švedski poslovni gigant Assa Abloy koji ih je preuzeo prije nešto manje od četiri godine. Bjelovarska tvrtka sa svojih 130 radnika i godišnjim prihodima oko 50 milijuna kuna u jesen 2011. godine postala je dio tvrtke koja zapošljava 43 tisuće radnika, a samo lani ostvarila je prihod od gotovo 50 milijardi kuna. Postavši dio jednog od vodećih globalnih igrača u bravarskoj industriji, Metalind se nije “utopio” već naprotiv – uz pomoć novih vlasnika nastavio je, a u mnogim segmentima čak i ubrzao svoj razvoj, što je i bio osnovni cilj prethodnih vlasnika, bjelovarskih poduzetnika Stjepana Njegovca i Ivana Britvića. Metalind je danas jedna od rijetkih domaćih tvrtki koja se uspjela oduprijeti snažnom padu građevinskog sektora od kojeg žive. Prema procjenama stručnjaka, u posljednjih šest godina gospodarske krize tržište u Hrvatskoj palo je za 50 do 60 posto. Usto, poslovanje na domaćem tržištu i dalje je nalik hodu po minskom polju zbog neplaćanja, odnosno predstečajnih nagodbi. U takvim okolnostima mnoga su poduzeća nestala sa scene, a većina onih koja su izbjegla predstečaj i stečaj danas tek preživljava i nada se nekim boljim vremena. Vrijeme krize Metalind je, uz poticaj i pomoć novih vlasnika, iskoristio kako bi postao dodatno konkurentan na globalnom tržištu.

Jedini u regiji

– Prije otprilike dvije godine započeli smo s uvođenjem takozvanog LEAN standarda, koji je u poslovnom svijetu poznat po tomu što ga je prva uvela japanska Toyota, u razdoblju nakon Drugog svjetskog rata kada su tražili način da postanu konkurentni. Riječ je o nizu mjera čiji je cilj optimizirati poslovne procese, a područje primjene gotovo da je univerzalno – pojašnjava Njegovac. Banalno rečeno, nastavlja, cilj je ukloniti sve ono što ometa rad, od izbora alata koje radnik drži na stolu, sve do brige o tomu da nikad ne nedostaje potrošnog materijala. LEAN mjere Metalind je isprva uveo u proizvodnji, nakon toga u uredskom poslovanju, a sada i u prodaji.

– Naši vlasnici jednostavno su nam rekli uvedite LEAN, neće biti lako, ali svidjet će vam se i to je doista bilo tako. Nije bilo jednostavno, jer smo uz sve tekuće poslove morali raditi i na novima, ali rezultati su doista vidljivi – govori Njegovac i dodaje kako su trenutno jedina tvrtka u regiji koja LEAN primjenjuje u prodaji. U proizvodnji ga, naime, koriste i ostale uspješne hrvatske tvrtke poput Dalekovoda i Končara.

Uprava sluša radnike

– Jedan od bitnijih elemenata je suradnja s radnicima koja postoji na više razina. Radnik najbolje zna što mu od alata treba na radnom mjestu, a što mu je višak i koliko čega treba. Naše radnike mi potičemo da nam kažu čime su nezadovoljni i što bi se moglo poboljšati. Ne mora svaka ideja biti genijalna, ali otprilike sedam od deset njihovih ideja prihvaćamo i na tomu smo im veoma zahvalni. Ovaj proces ne bi mogao uspjeti kada ne bi bilo komunikacije radnika prema upravi – opisuje Njegovac dodajući i kako je odnos menadžmenta i radnika u Metalindu prilično transparentan. Diljem proizvodnih pogona okačeni su panoi na kojima je jasno navedeno tko je koliko proizveo pa nema nekih pretjeranih tajni. A kako bi se radniku omogućilo da se što više koncentrira na svoj posao, umjesto da gubi vrijeme šetajući uokolo u potrazi za alatom i materijalima, uvedeno je i posebno radno mjesto pod nazivom spiderman (čovjek-pauk). Zadatak čovjeka-pauka je da obilazi pogon i provjerava zalihe. Naime, svaka posudica obilježena je zelenom, žutom i crvenom bojom pri čemu zeleno označava da je materijala dovoljno, a žuto da ga je potrebno nadopuniti. Crveno je, jasno, znak da pod hitno treba obnoviti zalihe. Na taj način radnik ne mora brinuti oko toga hoće li imati dovoljno vijaka, niti ima potrebu šetati iz pogona do skladišta i gubiti vrijeme, već mu omogućen svojevrstan komfor da na jednom mjestu ima sve što mu je potrebno.

Organizacijske promjene

Uz švedske vlasnike, Metalind je doživio i promjene u samoj organizaciji rada. Primjerice, sada su razdvojeni poslovi direktora i šefa nabave i slično. Jedna od novina je i uvođenje odjela za izvoz, kao i odjela za razvoj i istraživanje. Sve to postojalo je u Metalindu i prije izmjene vlasničke strukture, no organizacijskim preustrojem omogućen je veći iskorak.

– Predstavnici tvrtke Assa Abloy za nas su se zainteresirali nakon dugogodišnje kvalitetne suradnje, oni su nam bili dobavljači određenih repromaterijala. Niti jednom otkako su nas preuzeli nisu rekli da nešto kod nas ne valja, neovisno o tomu koji je segment u pitanju. Oni su nam pomogli da postojeće procese dodatno poboljšamo, te nas kao dio svoje grupacije ohrabrili na novi iskorak na vanjska tržišta. Mi smo zadržali poslovne partnere iz Bosne i Hercegovine, Srbije i Crne Gore iz vremena bivše uprave, što nam je omogućilo i prodor na tržište Kirgistana i Kazahstana, primjerice. Istovremeno, uz pomoć novih vlasnika mi danas izvozimo na poljsko, češko, mađarsko, slovačko, rumunjsko i tursko tržište. U trećem mjesecu ove godine uveli smo tri ISO standarda, 9001, 14001 i 18001, a uvođenje tih standarda bilo nam je donekle olakšano upravo zahvaljujući iskustvu koje smo stekli primijenjujući LEAN principe – govori Njegovac. S prosječnim godišnjim ulaganjem od oko milijun kuna novi vlasnici pokazalo su kako im je stalo do dugoročnog razvoja Metalinda, a najviše ih je oduševila fleksibilnost.

Bjelovarska fleksibilnost oduševila Šveđane

– Mi u svakom trenutku koordiniramo između 50 i stotinu projekata, pri čemu zadržavamo visok nivo po pitanju brzine isporuke, dakle od dva do šest dana. To je nešto na što smo ponosni, a naši vlasnici to su prepoznali i žele naše rezultate primijeniti i u ostalim tvrtkama u svom vlasništvu – kaže Njegovac. U poslovnim prihodima izvozna tržišta u Metalindu sudjeluju s između deset i 15 posto, no on je uvjeren da će u budućnosti doći do značajnih pomaka. Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju, kao i ulaskom Metalinda u obitelj švedskog giganta, otvorila su se mnogobrojna vrata za kvalitetne bjelovarske proizvode, pri čemu je od velike važnosti “interno” tržište Assa Abloya. Metalind je, pojašnjava Njegovac, prva tvrtka na području jugoistočne Europe koju su preuzeli Šveđani, a svoje širenje nastavili su akvizicijama u Češkoj, Poljskoj i Slovačkoj. Riječ je mahom o kvalitetnim proizvođačima koji su postali Metalindovi dobavljači.

– Mi smo bili u obvezi uzimati dijelove iz češke tvornice, a sada Česi uzimaju naše. Stvar je u tomu što smo i jedni i drugi vrlo kvalitetni, ali smo sami za sebe relativno nepoznati i morali bismo uložiti velike napore i ulaganja u osvajanje tržišta. Na ovaj način izbjegavamo te troškove, a zadržavamo, pa čak i poboljšavamo kvalitetu – pojašnjava Njegovac. Podsjetimo, Metalind se bavi proizvodnjom protupožarnih vrata, stolarije i stakla, a u posljednje vrijeme sve je veći udio protuprovalnih vrata. Upravo njihova stolarija postavljena je, primjerice, u hrvatskom prodajnom centru Ikee, a nalazit će se i na novom zagrebačkom aerodromu.