S početkom ove godine u bjelovarskoj V. osnovnoj školi proradio je kabinet za asistivne tehnologije, jedan od svega nekoliko takvih u cijeloj Hrvatskoj. U njemu se za sada provoditi edukacijsko-rehabilitacijska potpora samo za učenike te škole koji imaju senzomotorne teškoće. No, u dogledno vrijeme škola ima u planu proširiti krug korisnika. Škola je uz potporu Grada za opremanje prostora i nabavku uređaja te dodatne edukacije ukupno izdvojila oko 300 tisuća kuna, a prilično su pomogli i brojni donatori.

 Suvremena oprema

– Za kabinet je nabavljena najsuvremenija didaktička oprema visoke tehnologije koja služi za stimulaciju osjetila djece s raznim teškoćama u razvoju. One imaju za cilj kod djece stvoriti osjećaj sigurnosti i smiriti ga, poticati na učenje, pospješiti koncentraciju, unaprijediti komunikacijske vještine, sprečavati česte i nagle promjene raspoloženja i neodgovarajuće reakcije, poboljšati samokontrolu i poboljšati kvalitetu života – objašnjava Vuković. U uređenju kabineta sudjelovao je i profesor s Tehničkog fakulteta u Rijeci, ujedno i inovator tehnoloških pomagala za osobe s invaliditetom, dobitnik nagrade “Ponos Hrvatske” Miroslav Vrankić.

– Nije riječ o igraonici već o senzomotoričkoj sobi za ozbiljan terapijski rad. Soba djeluje na razna osjetila kao što su vizualna, slušna, taktilna te mirisna. Uz to, kabinet ima i posebna pomagala za pristup računalu. Posebne tipkovnice za djecu s teškoćama motorike ruku, zamjene za miševe te eyetrackere s pomoću kojih se računalo može koristiti pomakom očiju – pojasnio je za otvorenja profesor Vrankić. U V. osnovnoj upravo prikupljaju svu potrebnu dokumentaciju i dozvole koje bi im omogućile osnivanje predškolske skupine djece s poteškoćama u razvoju. Kada i te uvjete zadovolje, kaže ravnateljica Vuković, kabinet će služiti i kako sastavni dio edukacijsko-rehabilitacijske potpore i za tu djecu. Kako pak na modernu tehnologiju reagiraju djeca imali smo se prilike i sami uvjeriti. Nevjerojatna relaksirajuća energija koja u kabinetu kruži zapanjila nas je na prvu.

 Poticajna stimulacija

– Čarobni tepih ima preko 500 interaktivnih igara koje djecu aktiviraju i u motoričkom i u senzoričkom smislu. Imamo fotelju koja ima ugrađen sustav za vibraciju i tako stimulira duboki osjet u djetetovom tijelu. Naime, cijeli princip rada u tom kabinetu se zasniva na tome da idemo jednim drugim putem do djetetovog mozga.

Znači ne idemo preko visokih kognitivih funkcija, preko moždane kore, nego idemo preko primitivnijih struktura, preko osjeta. Dakle, nećemo mu govoriti smiri se, smiri se, nego ćemo mu izazivati osjećaje koji će stimulirati mozak ili ga smiriti. Inače, i prije nego što se počne raditi s djetetom određujemo koju vrstu stimulacije treba i na temelju toga mu prilagođavamo aktivnosti u kabinetu – pojasnila je Vuković. Bjelovarsku V. osnovnu školu za sada pohađa 66 djece koja dolaze i iz drugih sredina u bjelovarskom širem okruženju. Terapijski rad provodi 22 edukacijskih rehabilitatora zaposlenih u toj školi.