S ukupno sedam autoškola, Bjelovar se svrstava u red gradova u kojima je budućim vozačima dosta toga na izboru, ali ne i kada je u pitanju konačna cijena koju će platiti kako bi samostalno sjeli za upravljače. Naime, ovogodišnjim pravilnikom o slobodnom formiranju cijena vlasnici su izračunali vlastitu minimalnu granicu isplativosti od prosječnih 8.000 kuna po kandidatu, dok se bjelovarski Autoklub nešto nižim cijenama odlučio na prihvatljiviju inačicu od ukupnih 7.300 kuna.

Tome ponajviše pridonosi niža tarifa za samu autoškolu od 5.750 kuna jer drže kako je vožnju moguće učiti i na nešto jeftinijim markama automobila.
Međutim, zbrajajući troškove valja razlučiti sve stavke od kojih se dio ne slijeva u kasu mahom privatnih autoškola, premda prevladava mišljenje kako upravo one diktiraju, za naše prilike, visoke cijene dobivanja vozačkih dozvola. Potvrđuje to i Ivica Flegar iz autoškole „Signal“, pojašnjavajući raspored novca u okviru već uobičajene kategorije „vozačkog ispita“.

 Značajni dodatni troškovi

-Svi kandidati moraju pribaviti liječničko uvjerenje koje stoji 450 kuna, uključujući i 20 kuna biljega. Ispit iz prometnih propisa plaćaju 147,50, tečaj prve pomoći 450, ispit 118,75 te ispit iz vožnje ukupno 396,25 kuna. Pri tome valja napomenuti kako je riječ o dodatnim troškovima koje kandidati ne plaćaju autoškolama, već pojedinim ustanovama, među kojima su Hrvatski autoklub i ustanove za zdravstvenu skrb. Ukupni iznos obuke, koji uključuje predavanja iz prometnih propisa od 30 i 35 sati vožnje u našoj školi iznosi 6.530 kuna, uključujući PDV, tako da pribrajajući dodatne troškove u iznosu 1.562,50 dobivamo brojku od 8.092,50 kuna, a gotovo sve autoškole omogućuju i plaćanje u ratama. Taj se iznos povećava za ponavljače koje dodatni sat košta 160 kuna s PDV-om, pri čemu su za dodatnu obuku potrebna najmanje tri sata uz troškove ispita – pojašnjava Flegar.

Skupo školovanje

Razlike u konačnim cijenama privatnih bjelovarskih autoškola su zanemarive i kreću se najviše do sto kuna. Pri tome i dio nekadašnjih polaznika drži kako je za razliku od nekih ranijih godina pohađanje autoškole za B kategoriju postalo svojevrsnim luksuzom. Među njima je i Drago Pavić iz Velike Pisanice, čiji je sin Josip protekle subote polagao završni ispit.
-Cijene su visoke za naš standard, bez obzira što je mnogima vozački ispit, kao u slučaju mog sina, neophodan za budući posao. Kako je pohađao srednju školu u Grubišnom Polju, upisao je autoškolu u Virovitici, gdje se zbog manjka instruktora gubi poprilično vremena pa smo se „prebacili“ u Bjelovar. Razlike u cijeni gotovo da i nema, ali je je skraćeno vrijeme do završnog ispita – kažu Drago i Josip.

Obrazuju, a plaćaju PDV

Analiza jesu li autoškole preskupe ili ne odvela bi nas u labirint oprečnih razmišljanja, dok Vlado Bogdanović iz autoškole „Omega“ ukazuje na jednostavno rješenje kojim bi se snizile cijene.

-Ako su druge obrazovne ustanove oslobođene plaćanja PDV-a, zašto se isti obrazac ne primjenjuje i na autoškole koje podučavaju nove vozače? Pa, zar i mi nismo dio obrazovnog sustava i to toliko važnog od kojeg ovisi sigurnost u prometu i baš ako hoćete, naši životi, a za to moramo plaćati dodatni porez. Matematika je u ovom slučaju jednostavna – kaže Bogdanović.
Iz porezničke perspektive i jest jer je u Hrvatskoj prema posljednjim podacima registrirano više od 350 autoškola koje posluju ili kao „stare“ ili se osnivaju kao „nove“, čime izbjegavaju porez na godinu dana, a potom nastavljaju posao pod drugim imenom ili adresom. Pri tome se nitko ne pita zašto je na našim prometnicama još uvijek visoka stopa nepoštivanja prometnih propisa i nesreća s tragičnim poljedicama. (čr)