BJELOVAR Prvo je u povijest otišla pruga, točnije, više od stotinu godina star industrijski kolosjek, a uskoro će „nestati“ i popularni bjelovarski „buvljak“ u Bušićevoj ulici. Na mjestu današnjeg „buvljaka“ niknut će, po svemu sudeći, poslovna zgrada s mesnicom, a na mjestu gdje su još prije koju godinu bile tračnice, bit će parkirališna mjesta. Trasa kuda je nekada išla željeznička pruga prepuštena je više-manje samoj sebi i prirodi pa je dionica obrasla i zarasla u korov. Iako su, koliko je autoru ovih redaka poznato, tračnice „na brzinu“ uklonjene, uz najavu da će se ovuda, kroz stari cestovni nadvožnjak graditi biciklističko-pješačka šetnica.

Industrijski kolosijek od bjelovarske željezničke stanice do paromlina bio je dug 2,3 kilometra. Pruga „Bjelovar – Bjelovar Mlin“ puštena je u promet 12. lipnja 1906. u doba industrijskog, ekonomskog i prometnog procvata Bjelovara. Ove godine slavila bi 112 godina. Bila su to zlatna vremena željeznice i Bjelovara kao značajnog željezničkog čvorišta, odakle su kloparale kompozicije prema Garešnici, preko Pavlovca, Dražice i Maslenjače do Daruvara, Pakraca, Lipika i Banove Jaruge, odnosno preko Kloštra do Virovitice i Osijeka na drugu stanu, a preko Križevaca do Zagreba na treću.

Posljednji dani 2009. godine

Na žalost, „pametnom“ politikom, šezdesetih godina prošlog stoljeća i pod izlikom nerentabilnosti pruga, s ciljem da se pogoduje cestovnom prometu, većina tih pruga je ukinuta. Među njima i spomenuti industrijski kolosijek kroz današnju Bušićevu. Postao je nepotreban tadašnjem paromlinu pa su tim putem prestali prometovati teretni vlakovi. Industrijski kolosijek je 2009. doživio svoje posljednje dane kada je uklonjen, prvo dio izgradnjom kružnog toka, a potom i ostatak, sve do kraja starog gradskog groblja.

No, mnogi se Bjelovarčani i danas pitaju je li pruga trebala doživjeti ovakvu sudbinu ili ju se ipak moglo sačuvati kao svojevrsni spomenik industrijske kulture. Možda se mogla kao, primjerice, u nekim zemljama ostaviti za mogući budući promet te samo u nju i oko nje ugraditi biciklističku stazu i šetnicu. Postojala je i ideja da se na mjestu današnjeg „buvljaka“ otvori nova željeznička stanica do koje bi prometovanje od glavne stanice nastavili tzv. „đački“ vlakovi i tako skraćivali učenicima put do srednjoškolskog centra. Bilo bi to zacijelo zgodno i drugim putnicima koji ne bi morali pješačiti od glavnog kolodvora do sjevera grada, koji se posljednjih godina itekako razvio. (sl)