Pojavom stranih trgovačkih lanaca mnogi proizvođači prehrambenih proizvoda suočili su se s potpuno novim načinom poslovanja plasirajući svoje proizvode pod znakon privatnih trgovačkih marki. Premda je taj dio osiguranja tržišnog kolača u zapadnim zemljama obilježen dugogodišnjom tradicijom, u nas je dočekan s dosta sumnje jer su ovakav način osvajanja prodajnih trgovačkih polica mnogi doživljavali gubitkom identiteta već poznatog, vlastitog brenda, ali se ubrzo uvidjelo kako je prihvaćanje novog tržišnog principa nužnost bez koje je lako izgubiti dio tržišta. Jedan od posljednjih primjera neprihvaćanja određenih zakonitosti je, primjerice, tvrtka Zvečevo koja je upravo zbog izbjegavanja prisutnosti na tržištu unutar trgovačkih marki ostala na margini u odnosu na neke druge proizvođače istog proizvodnog asortimana.

Tako će direktor jednog od najvećih hrvatskih proizvođača jaja, bjelovarske Gale, Jakov Ćorić, potvrditi kako je prije 15-ak godina ova tvrtka prodavala 90 posto proizvodnje pod vlastitim brendom da bi se danas ovi odnosi stubokom promijenili.

 Nužna prilagodba

-Inozemni trgovački lanci donijeli su novi način poslovanja kroz privatne trgovačke marke unutar kojih plasiraju i dio vlastitog asortimana, što u konačnici postupno dovodi do istiskivanja domaćih proizvođačkih brendova. Bjelovarske tvrtke poput Koestlina, Sirele i Gale su ipak uspjele održati vlastitu tržišnu prisutnost, zahvaljujući ponajprije visokoj kvaliteti proizvoda, ali i spoznaji da bi svako iskakanje iz načina poslovanja trgovačkih lanaca moglo imati negativne učinke. Naime, u ponudi se pojavlju svi proizvođači odabrani poslovnom politikom određene trgovačke kuće i u okviru takve poslovne logike nije lako izboriti vlastitu poziciju. Tako Gala pod privatnim trgovačkim markama trenutno prodaje oko 70 posto proizvodnje, dok se preostali dio plasira na tržištu pod našim znakom. To znači kako smo uspjeli sačuvati vlastiti brend, ali istodobno i odgovoriti novim, nešto drugačijim zakonitostima – kaže Ćorić.

Trgovački diktat

Drugim riječima, uplivom stranih trgovaca domaćim proizvođačima nije ostavljen manevarski prostor za kalkulacije prihvatiti nove tržišne diktate ili ne, već ugrabiti svaku priliku za što istaknutiju poziciju u odnosu na ostale. Potvrđuje to i direktor Koestlina Krešimir Pajić podatkom kako i ova tvrtka u pojedinim proizvodnim kategorijama plasira proizvode unutar trgovačkih marki.
-Trgovci određuju uvjete i ako za police u okviru našeg proizvodnog programa konkurira oko tisuću proizvođača, ne treba previše govoriti o snazi konkurenata. Oko 30 posto proizvodnje plasiramo pod našom robnom markom, ali iskustvo potvrđuje kako bilo koji proizvođač koji može raditi za pojedine velike trgovačke lance, mora prihvatiti određene uvjete poslovanja jer će u suprotnom njegovo mjesto na policama zauzeti netko drugi – kaže Pajić dodajući kako se se unatoč velikoj konkurenciji, Kosetlin sve više pozicionira na ruskom tržištu.