Čim sjednu za volan telefoniraju, ali i sve ostalo u vožnji rade automatski. Sve je više vozača na cestama koji jednom rukom drže volan, a drugom mobitel. Unatoč opasnosti od kazne u visini od čak 500 kuna, u svakom trenutku na hrvatskim cestama je 90 posto vozača koji koriste mobitel za vrijeme vožnje, a gotovo 50 posto ih ponašanje ne bi mijenjalo bez obzira na visinu kazne. Time dovode u opasnost sebe, ali i ostale sudionike prometa.

 Povećani rizik

Bez obzira razgovaramo li držeći mobitel u ruci ili preko hands free uređaja, rizik od prometne nesreće povećava se za četiri puta, dok se kod slanja ili čitanja poruka on povećava čak 23 puta. Rezultati su to istraživanja ponašanja i navika vozača automobila, biciklista i pješaka koje je nedavno predstavila Hrvatska udruga menadžera sigurnosti. Zbog takvih spoznaja i policijske kontrole su pojačane. Iz bjelovarsko-bilogorske Policijske uprave doznajemo da su tijekom prvih šest mjeseci prošle godine utvrdili 91 prekršaj nepropisne upotrebe mobitela za vrijeme vožnje, a u istom razdoblju ove godine 111, dakle za 22 posto više.

– Nepropisna upotreba mobitela za vrijeme vožnje predstavlja najmasovniji pojavni oblik distrakcije kod vozača, koji za posljedicu ima drastično smanjivanje kontrole nad vozilom, a time i prilagođavanja vožnje uvjetima u prometu na cesti, što u nemalom broju slučajeva rezultira nastankom prometne nesreće. Za ilustraciju, možemo navesti primjer vozača koji se vozilom kreće brzinom od 60 km/h i pri tome tipka po mobitelu – u vremenu od samo jedne sekunde preusmjeravanja pogleda vozača sa ceste na mobitel vozilo prelazi put od nešto manje od 17 metara prostora koji vozač uopće vizualno ne kontrolira – napominju u PU.

Opasni pješaci

Također skreću pažnju da je nepropisna upotreba mobitela za vrijeme vožnje kao uzročnik prometnih nesreća izuzetno teško dokaziva, zbog čitavog niza pravno-tehničkih razloga. To je i razlog zbog kojega ne raspolažu relevantnim statističkim podacima o broju prometnih nesreća uzrokovanih uslijed spomenute distrakcije. No, pozivajući se na iskustvo, u policiji kažu kako mogu ocijeniti da je značajan dio prometnih nesreća koje su se dogodile, kao što su slijetanja vozila s ceste te naleti na vozila u slijedu, uzrokovan upravo na taj način. Dodatan problem na cesti su pješaci, no nažalost za njih zakonskih sankcija nema. Iako, svjedoče u policiji, nisu ništa manje opasni od vozača s mobitelom u ruci, Zakonom o sigurnosti prometa na cestama njihovo “mobiteliranje” prilikom prelaska kolnika ili pak hodanje po cesti i držanje mobitela na uhu, nije zabranjeno.