Hrvatske ceste ponovno su raspisale javnu nabavu za novelaciju projektne dokumentacije potrebne za izgradnju brze ceste Farkaševac – Bjelovar. Natječaj je objavljen u Elektroničkom oglasniku javne nabave Narodnih novina potkraj travnja, otprilike mjesec dana nakon što je prethodni natječaj poništen. Rok za izradu projektne dokumentacije potrebne za ishođenje građevinskih dozvola i dalje je dvije godine, a umjesto dvotračne, trebala bi se graditi jednotračna cesta. U najidealnijem scenariju, a taj je da se spomenuti natječaj ne poništi (kao što je bio slučaj s prethodnim) i da projektanti odrade svoj posao u zadanom roku, 2019. godine tek ćemo imati dovršenu projektnu dokumentaciju i sve potrebne dozvole za gradnju. Ono što preostaje jest zatvaranje financijske konstrukcije, natječaj za odabir izvođača radova. Tek nakon toga moguće je pristupiti samim radovima, koji će pak u idealnom scenariju potrajati najmanje godinu dana.

Pri tomu vrijedi napomenuti kako 17 kilometara ceste, pa makar i jednotračne, od Farkaševca do Bjelovara svakako ne predstavlja jedinu cestovnu dionicu koja bi se u tom razdoblju trebala izgraditi. Vrijedi napomenuti i kako je trošak izrade projektne dokumentacije procijenjen na nimalo zanemarivih šest milijuna kuna. Iako se ishođenje građevinskih dozvola razvuklo na gotovo čitavo jedno desetljeće, to nije najveća prepreka ostvarenju bilogorskog cestovnog sna. Zatvaranje financijske konstrukcije svakako je mnogo veći problem – upravo zbog nedostatka novca cesta se još uvijek nije “probila” do Bjelovara. Hrvatske ceste, kao i Hrvatske autoceste, tvrtke su koje nisu u bankrotu samo zato što ih uporno spašava vlasnik, Republika Hrvatska, stoga je za bilo kakvu investiciju potrebno je imati snažan politički lobi. A ako cesta nije napravljena čak ni onda kada je, simbolički rečeno, “pola Vlade bilo iz Bjelovara”, sva je prilika da neće ni sada, kada u Vladi nema nikoga iz Bjelovara, a saborski zastupnici previše su neiskusni i razjedinjeni da bi išta uspjeli postići.

Virovitički lobi

S druge strane, u Saboru i Vladi vrlo je jak virovitički lobi, posebice u obliku aktualnog ministra poljoprivrede, a prethodno ministra EU fondova, bivšeg virovitičko-podravskog župana Tomislava Tolušića. Upravo kroz tu prizmu valja iščitati još jedan upravo objavljeni natječaj Hrvatskih cesta, a to je Studija izvedivosti ceste Vrbovec2 – Bjelovar – Virovitica – Granica Republike Mađarske. Spomenuta studija, prema procjenama naručitelja, košta milijun kuna, a rok za izradu je godina dana. Riječ je o dokumentu uz pomoć kojega bi Hrvatske ceste trebale uvjeriti Europsku komisiju da sufinancira izgradnju spomenute prometnice. To je, naime, jedini način da brza cesta dođe do Virovitice, a ako bi EU pristala “odriješiti kesu”, cijena izgradnje bila bi šesterostruko niža nego što je danas, s obzirom da EU takve projekte sufinancira s vrlo izdašnih 85 posto.
Potpuno je, dakle, jasno da visoka politika bjelovarsku brzu cestu “gura” pod virovitičku i da je odabrana strategija izgradnje isključivo uz pomoć EU fondova, baš kao što je to slučaj i s Prugom zvanom čežnja koja će po svemu sudeći biti dovršena ove godine.
No, nejasno je zašto takve informacije žitelji Bjelovarsko-bilogorske županije moraju dobivati iz lokalnog tiska, umjesto od političara koji ih zastupaju. Neki od njih, primjerice, u jeku predizborne kampanje bez ikakvog srama izjavljuju da će brza cesta do Bjelovara biti dovršena već iduće godine, što je moguće jedino ako Hrvatske ceste dobiju sedmicu na lotu. I to više puta.

I. Kokoruš