Piše: Vedran Cindrić

Portal Bjelovarac.hr prošlog tjedna krenuo je s novom tjednom rubrikom ” Tri knjige, dva filma” u kojoj će nam istaknuti Bjelovarčani otkriti svoje najdraže knjige i filmove te na taj način našim čitateljima i preporučiti određena djela.

Nakon Gorana Navojeca, ovoga tjedna za najdraže knjige i filmove pitali smo Milana Pavlovića, akademskog slikara i ravnatelja Gradskog muzeja Bjelovar.

KNJIGE

1.BIBLIJA

Stari zavjet: Petoknjižje, Povijesne knjige, Psalmi, Mudrosne knjige, Proročke knjige

Novi zavjet: četiri evanđelja, Djela apostolska, poslanice, Otkrivenje

-Biblija je nadahnuće za mnoga književna djela i predložak za brojne filmske adaptacije (igrane, dokumentarne), kao i neiscrpna inspiracija za likovna djela (slike, skulpture, grafike).

2. Miguel de Cervantes: Bistri vitez Don Quijote od Manche, 1605.

-Zanimljiv je odnos između antiviteza Don Quijotea i njegovog štitonoše Sancha Panze u prizorima iz stvarnog života. Likovi su plastično prikazani, djelo je prožeto naivnim, toplim humorom, kao i optimizmom i dubokim humanizmom. Don Quijote, kao nesretan i nespretan lik, stalno živi u svojem svijetu mašte i ne razlikuje stvarnost od zbilje. I danas se koristi izraz „donkihotovski“ za određene situacije.

Nadahnuo je mnoge likovne umjetnike (A. de La Gándara, G. Doré, H. Daumier, P. Picasso, S. Dalí). Od glazbenih djela poznata je opera iz 1910. J. Masseneta i glazbena poema R. Straussa. Don Quijote je doživio niz filmskih obrada. Prva je bila 1933. G. W. Pabsta, a slijedile su one O. Wellesa, P. Yatesa i M. G. Aragóna.

3. Antoine de Saint-Exupéry: Mali princ, 1943.

Poznati su citati iz Malog princa:

„Govor je izvor svih nesporazuma.“
„Čovjek je usamljen i među ljudima.“
„Uobraženi ljudi uvijek čuju samo pohvale.“
„Čovjek samo srcem dobro vidi, ono bitno očima je nevidljivo.“

FILMOVI:

1. Bill Viola: The Passing (Prolaz), 1991.

Moj prvi susret s ovim crno-bijelim filmom bio je u MM-centru u Savskoj 25, gdje sam 80-ih godina s Ivanom Ladislavom Galettom i Ivanom Pajićem surađivao na projektima veznim uz filmove o likovnoj umjetnosti. U dvorani MM sam zavolio dokumentarni i avangardni film početka 20. st. Film The Passing me oduševio prepletom stvarnog i nadrealnog, prikazom rođenja djeteta koje je komponirano sa snimkama pokojne majke. Izuzetnim kadrovima u prikazu putovanja kroz krajobraz, drveće, ceste, razna automobilska svjetla, koja nestaju u daljini, pojačava se doživljaj gledanja. Autor je snimio različit ritam svojeg disanja tijekom dana i noći, što se proteže cijelim filmom i daje mu na snazi. Viola se pokazao kao vrstan redatelj.

2. Bruno Nardini: Vita di Leonardo (Leonardo da Vinci, Život i djelo), 1974.

Riječ je o TV-seriji 70-ih godina koja realistično prikazuje renesansne gradove (Vinci, Venecija, Firenca, Milano, Mantova), zatim atelijere Verrocchija, Leonarda, Michelangela, slike u bogatim interijerima, kao i samo razdoblje i njegove najznačajnije osobe. Izuzetno je prikazana scena oslikavanja freske u natjecanju između Leonarda i Michelangela. Prikazana su vrhunska remek-djela i da Vincijevi brojni izumi. Ovo je jedan od najboljih i vrlo poučnih prikaza vremena kroz scenografiju, kostimografiju i karakterizaciju likova.