Početkom idućeg mjeseca INA počinje s novim modelom upravljanja maloprodajnom mrežom, a već dva mjeseca kasnije, u veljači iduće godine, sve benzinske postaje prelaze pod okrilje nove tvrtke, INA MS (maloprodajni servisi). Najveći teret spomenutog preustroja podnijet će zaposlenici, čije će se plaće, ali i radnička prava, drastično smanjiti, odnosno uprosječiti s ostatkom branše u Hrvatskoj. Podsjetimo, zaposlenici Ininih benzinskih crpki godinama su, još za vrijeme bivše države, uživali natprosječno visoke plaće. Nekoliko godina nakon ulaska mađarskog MOL-a u vlasničku strukturu INA-e, taj se običaj ukida.
I dalje velik interes za radna mjesta
– Ponudu za prelazak u novu tvrtku prihvatilo je 69 posto radnika, što im je osiguralo kontinuitet staža, materijalna prava prilagođena tržištu rada, no i dalje konkurentna primanjima na maloprodajnom tržištu te šestomjesečno obeštećenje razlike plaće. Radnici koji nisu željeli prijeći u novu tvrtku bit će zbrinuti sukladno kolektivnom ugovoru te će dobiti otpremninu u iznosu značajno višem od hrvatskog prosjeka. Oko 700 nepopunjenih radnih mjesta prodavača bit će popunjeno novim zapošljavanjem s tržišta rada kako bi INA MS osigurali nesmetani rad svih benzinskih postaja. Na natječaj je pristiglo više od 4.500 molbi – stoji u službenom priopćenju INA-e.
Prema neslužbenim, ali vjerodostojnim informacijama, od 23 bjelovarska radnika zaposlena na benzinskim postajama INA-e, samo njih troje prihvatilo je otpremnine čijim su iznosom prilično zadovoljni, dok je ostatak radnika prihvatio prelazak u novu tvrtku. S obzirom da zaposlenicima INA-e interni kodeks nalaže zabranu medijskih istupa, na ovu temu nismo uspjeli dobiti sugovornika, no iz pouzdanih izvora doznajemo kako će bjelovarskim zaposlenicima bruto plaće pasti sa oko devet na 5.300 kuna, što otprilike iznosi 3.200 kuna neto mjesečno.
Otpremnina od 200 tisuća kuna
Onima koji će raditi u noćnoj smjeni neto plaća bit će od četiri do 4,3 tisuće kuna. Radnici koji odlaze u “prvom valu”, prema svemu sudeći, dobit će najveći iznos otpremine koja se bazira na umnošku tromjesečne bruto plaće i godina radnog staža. Tako će, primjerice, veterani s 20-ak godina radnog staža dobiti neto otpremninu od 200-tinjak tisuća kuna, što nije nimalo zanemariva cifra. S obzirom na aktualno stanje u hrvatskom gospodarstvu, većina radnika zadovoljna je visinom otpremnina, a isplata se očekuje potkraj mjeseca. Jedna od velikih novina je i to da se benzinske postaje nude u franšizu, dakle u upravljanje drugim poduzetnicima ili zaposlenicima INA-e. Iz INA-e doznajemo kako, barem za sada, nema zainteresiranih za preuzimanje postaja na području Bjelovarsko-bilogorske županije, a među radnicima se govori kako je pitanje trenutka kada će i taj scenarij realizirati. Prema neslužbenim informacijama, najkasnije do 2017. godine INA će sve svoje benzinske postaje dati u franšizu, pri čemu kolektivni ugovor ne obvezuje novog upravitelja da zadrži postojeće radnike, a ima mogućnost i unajmljivati radnike preko agencija.