BJELOVAR – Prošli tjedan u noći sa srijede na četvrtak željezničko-cestovni prijelaz u Malim Sredicama ponovno nije radio. Kvar je prijavio Zoran Dedić koji živi desetak metara od kobnog prijelaza. Po običaju, okrenuo je 112, a s druge strane, kaže, s obzirom na to koliko je već puta do sada prijavljivao taj isti kvar, već mu prepoznaju glas. Rampa se ponekad ne spusti kada prolazi vlak, a ponekad se spusti kada vlak ne prolazi, govori nam. Kada je spuštena duže vrijeme, a vlak ne prolazi, vozači sami provezu slalom između polubranika. Ne treba ni spominjati do kakve bi tragedije došlo da rampa slučajno radi, a da vlak kasni, što nije rijedak slučaj s Hrvatskim željeznicama.

Poginuli vozač i putnica

Dedić, baš kao i većina njegovih susjeda, rampi nimalo ne vjeruje, pa iz straha više ni dijete ne pušta sâmo do škole. Iako su prošle već gotovo tri godine, cijelom susjedstvu i dalje je u sjećanje oštro urezana tragična prometna nesreća koja se dogodila potkraj 2015. godine, kada je vlak naletio na taksi-kombi. Vozač taksija poginuo je na mjestu nesreće, jedna od putnica preminula je kasnije toga dana u bolnici, troje putnika zadobilo je teže, a dvoje lakše ozljede. Strojovođa je osuđen na dvije godine bezuvjetnog zatvora, ali do nesreće sasvim sigurno ne bi ni došlo da je prijelaz bio ispravan. Ali, nije bio. Tog mjeseca, a riječ je o prosincu 2015. godine, na uređaju je zabilježeno čak pet kvarova.

Pri tomu, čak tri puta nije utvrđeno zašto je došlo do kvara, nego je uređaj ponovno profunkcionirao nakon resetiranja. Jednom je kvar nastao zbog loma jednog kraka polubranika, a jednom je kvar otklonjen zamjenom dijelova. Iste godine zabilježeno je sve zajedno 11 kvarova, a prethodne, 2014. godine, 13 kvarova.
Podaci su to Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu koja se nesrećom u Malim Sredinama bavila detaljno i opsežno, upravo kako bi se spriječile buduće nesreće na tom, ali i na drugim željezničko-cestovnim prijelazima u Hrvatskoj. U konačnom izvješću o spomenutoj nesreći stoji, između ostalog, i da zaštitni uređaj nije bio pouzdan jer je imao više od dva kvara unutar razdoblja od mjesec dana. Valja napomenuti i kako se umjesto pet kvarova u prosincu 2015. godine, u izvješću Agencije navode četiri kvara jer se lom kraka polubranika ne računa, s obzirom da se kvarovi takve vrste ne mogu spriječiti.

 Nema propisanih sigurnosnih mjera

No, jednako tako piše i da, prema sustavu upravljanja sigurnošću, „nema posebno propisanih sigurnosnih mjera u slučaju kada se uređaj ponaša nedovoljno pouzdano, odnosno tko proglašava uređaj nepouzdanim, niti koje bi se mjere trebale poduzeti vezano za povećanje pouzdanosti i sigurnosti”.

Zaključak je tragično jasan – čak i kada je naprava, čija je jedina svrha da osigurava sigurno u prometu, službeno nepouzdana, nitko ne treba napraviti ništa. Stvari će se, kako to već često biva, razriješiti same od sebe, pa makar to rješenje došlo uz visoku cijenu od dva preminula, petero ozlijeđenih i jednog osuđenog na dvije godine bezuvjetnog zatvora i suočavanje s gorkom istinom da je drugima oduzeo život.

Nakon što u noći sa srijede na četvrtak rampa ponovno nije radila, tražili smo HŽ infrastukturu da nam navede koliko su kvarova zabilježili ove godine. Odgovor smo dobili dan kasnije, a glasio je – pet. Od tih pet kvarova, dva su zabilježena u noći sa sedmog na osmi studenog, ali oni tvrde da za te kvarove nije kriv njihov uređaj, nego nestanak napajanja. Pitali smo i jesu li zamijenili sigurnosni uređaj nakon tragične prometne nesreće, na što su nam odgovorili da za to nije bilo potrebe jer je uređaj novije proizvodnje.

– Od 1. siječnja ove godine do danas zabilježeno je pet kvarova uređaja (udar groma, vandalizam neodgovornih pojedinaca, oštećenje kablova, nepravilan prelazak pružnih vozila). Rad poluautomatskog uređaja za osiguranje prometa ŽCP „Male Sredice“, kao i sve ostale na našoj željezničkoj mreži kontinuirano se prati prema odredbama Pravilnika o tehničkim uvjetima za prometno-upravljački i signalno-sigurnosni željeznički infrastrukturni podsustav (RH-405). U 2018. godini na uređaju nije bilo više od dva kvara tijekom mjeseca, osim u noći 07./08.11.2018. godine kada je prijelaz bio neispravan zbog nestanka napajanja, a ne kvara uređaja/prijelaza.

Kolodvor Bjelovar nema izlazne signale. Postoji pult daljinske kontrole na kojem prometnik vidi ispravnost ŽCP-a i sa kojega uključuje uređaj ŽCP-a. Prije davanja izlaza za vlak prometnik je dužan uključiti uređaj ŽCP-a, te se uvjeriti da je on uključen i da su motke polubranika u ispravnom donjem položaju. U slučaju da je ŽCP u kvaru, prometnik obavještava strojovođu vlaka pismenim nalogom o neispravnosti uređaja i daljnjem postupanju – glasi u originalu odogovor HŽ Infrastrukture.

Svjedočanstva nakon nesreće

Kvarovi na prijelazu u Malim Sredicama nastavili su se događati i nakon tragične prometne nesreće. O njima smo pisali prije nešto više od godinu dana, a sugovornici su nam bili Bjelovarčani koji žive u blizini.

– Vlak stiže, rampa se ne spušta ili dugo, dugo zvoni, a vlaka nema. Nekada pak čujemo vlak, a nema zvonca. S petka na subotu je cijelu noć zvonila. To više stvarno nije normalno. To što se događa je stvarno opasno – svjedočila je tada Marija Šarić koja stanuje kod opasnog prijelaza. Suprug Tomislav misli da su ljudi bili pouzdaniji od elektronike, koju, po njegovom mišljenju, očito netko ili ne zna složiti ili na Bjelovarčanima štedi.

– Neki naši prijatelji kažu kako ovaj prijelaz izbjegavaju jer se jednostavno ne žele kockati sa životima – kazali su supružnici, čije riječi je potvrdio i susjed s druge strane pruge, Josip Pećek. Na stravičnu nesreću u kojoj su stradali ljudski životi podsjeti se za svakog izlaska iz kuće, pogotovo kada pogleda u ogradu koju niti dan danas nitko ne dolazi popraviti.

-Doživio sam jednom da je rampa bila u zraku, a vlak je prošao. Jednom je strojovođa tako strašno kočio i zaustavio se tu tek kod bandere nakon prijelaza, da sam pomislio da je opet netko stradao. No, on se očito sledio kada je vidio da prolazi pokraj dignute rampe. Već sam mislio ići kod prometnika i pitati ga koga vraga radi, što se igra s ljudima – ljuti se Pećek. (sk)

 Zoran Dedić: Prijelaz je iznimno opasan

Zoran Dedić sa svojom obitelji veći dugi niz godina živi svega desetak metara od pružnog prijelaza u Malim Sredicama. Kaže da godinama svjedoči raznim problemima vezanih uz dotični pružni prijelaz.

-Ma već mi je postalo smiješno stalno zvati 112 zbog problema s rampom jer iz iskustva znam da će s vremenom opet doći do novog kvara. U srijedu sam svjedočio da je rampa “podivljala” čak dva puta u jednom danu – priča nam Zoran i nastavlja.

-Naime, čuo sam signalno zvono i spuštanje rampe, no vlak nije prošao. Očigledno se spustila bez razloga. Kada sam pogledao van već se stvorila velika kolona automobila. Nakon nekog vremena ti auti su samoinicijativno prošli između rampe i nastavili dalje. Što je, realno, iznimno opasno. Neki se valjda nisu usudili pa su se vraćali na rikverc – priča nam Zoran. Dodaje da je na poziv 112 dobio samo odgovor da znaju za problem.

-No, to nije sve. Isti dan, kasnije navečer dogodila se identična situacija. Rampa se opet spustila, zvono je galamilo i sve bez razloga jer vlak nije prolazio. Nazvao sam policiju, oni su izašli na teren i tamo nešto regulirali. Dva puta u jednom danu da se tako nešto dogodi je stvarno nevjerojatno – priča nam Zoran i dodaje da takvim situacijama tokom godine svjedoči mnogo puta.

-To sve već godinama traje, a iznimno je opasno. Mislim da su i ostali građani ogorčeni zbog toga jer često stavljam objave na Facebook da je rampa nepotrebno spuštena, čisto da upozorim ljude koji planiraju ovuda proći, ali onda po komentarima vidim da im je takvih lapsuza već preko glave. Ne znam treba li netko opet stradati da se nešto promijeni, ali ovo je stvarno već prekršilo svaku mjeru – kaže nam Zoran.