Ove jeseni kontejner pun bilogorskih vina krenut će iz Luke Rijeka put dalekog Šangaja, kineskog grada koji s okolicom broji 30 milijuna stanovnika. U kontejneru koji će putovati 45 dana nalazit će se crni pinot obitelji Šapić s vinograda u Puričanima, kao i shiraz obitelji Pevec iz Čepelovca pored Đurđevca. Navedena vina potom će se naći u ekskluzivnoj ponudi šangajskih restorana. Ako se svide tamošnjim vinoljupcima, a probni uzorci već su se pokazali punim pogotkom, s velikom vjerojatnošću možemo očekivati pravu navalu kineskih investitora na bilogorski kraj, i to ne samo po pitanju vinogradarstva i proizvodnje vina, već i u turizmu, odnosno građevinskom sektoru. Priča o kinesko-bilogorskoj suradnji započela je početkom ove godine, kada je kineski menadžer nakon 30-ogodišnjeg rada u Njemačkoj, stečeni novac poželio investirati upravo u proizvodnju vina. S obzirom da su u Kini europska vina na cijeni mnogo više od onih iz ostatka svijeta poput, primjerice, australskih i čileanskih, on je putovao diljem Europe, raspitujući se o cijenama zemljišta i radne snage. U Francuskoj i Španjolskoj bile su previsoke, u Rumunjskog i Bugarskoj prihvatljive, no na kraju se ipak odlučio za Hrvatsku, i to upravo za Bjelovar i Đurđevac. U ožujku ove godine, kako neslužbeno doznajemo, kupio je dio vinograda obitelji Pevec, a mjesec dana kasnije i dio vinograda obitelji Šapić.

Europa na cijeni

– Riječ je o ozbiljnom investitoru koji nas je prvi puta posjetio u siječnju, kada je kod nas boravio dva tjedna. Nakon toga posjećivao nas je otprilike jednom mjesečno, da bi potom s nama u suradnji odlučio pokrenuti proizvodnju vina. Investicija je njegova, a znanje, tehnologija i radna snaga su naši. Ove jeseni u Šangaj ćemo plasirati probni kontigent, a cilj nam je proizvesti kvalitetna i vrhunska vina. Ta vina prodavat će se pod njegovim brendom, kao vina proizvedena u Europskoj Uniji, jer kod njih je Europa značajan brend – pojašnjava Saša Šapić, jedan od prvih vinara koji je uspio proizvesti kvalitetno vino s geografskim porijeklom Bilogore.

– S obzirom da jedan kvart u Šangaju ima više stanovnika od čitave Hrvatske, ako se naša suradnja nastavi, trebat ćemo mnogo više vina nego što ga možemo sami proizvesti i u tom kontekstu već smo počeli razgovarati s još nekim hrvatskim vinarijama. Kina je danas drugo svjetsko gospodarstvo po snazi, više od pet posto stanovništva su milijunaši i oni gledaju način na koji da sačuvaju i oplode svoj novac – govori Šapić. Kineski investitor prije nekoliko mjeseci otvorio je tvrtku sa sjedištem u Đurđevcu, a prethodno je izradio detaljne projekcije poslovanja za sljedećih pet godina. Jedan od osnovnih razloga zbog kojih se odlučio na ulaganje u Hrvatsku je i to što je Lijepa naša članica Europske Unije, što znači da se u njoj primjenjuju europski zakoni, što jamči određenu pravnu sigurnost njegove investicije.

 

TURISTIČKI POTENCIJALI KROZ OČI KINEZA

Mir, priroda i Josip Broz Tito

Osim vina, kineskom investitoru Bilogora je zanimljiva i zbog turističkog potencijala. Prije svega, prepričava Šapić, stanovnicima megapolisa poput Šangaja mir, priroda i izostanak bilo kakve gužve veliki su mamac.

– Oni su navikli na šesterotračne prometnice i gužve gdje god se okrenu. Nisu navikli na park pun zelenila usred grada, da im je liječnik na par koraka, a velika prednost je i blizina Zagreba, odnosno zagrebačkog aerodroma. Ta je blizina bila jedna od ključnih faktora zbog koje se odlučio investirati baš ovdje – poručuje Šapić dodajući kako Bilogora raspolaže i turističkim adutom kojega nemaju ni Plitvice ni Dubrovnik. Riječ je o Josipu Brozu Titu čije ime u Kini ima posebnu vrijednost. Naime, posljednjih pola stoljeća kineski školarci uče kako je uz Mao Zedonga, Tito jedini na svijetu rekao ruskom diktatoru Staljinu “povijesno ne”. Josip Broz, podsjetimo, upravo je u Velikom Trojstvu proveo dio svoje mladosti, a kuća u kojoj je stanovao sačuvana je i danas. Na groblju u Velikom Trojstvu sahranjeno je i dvoje njegove prvorođenčadi, Zlatica i Hinko.

Povijesno ne Staljinu

– Kinezi često idu na trotjedne, odnosno četverotjedne turističke aranžmane u Europu tijekom kojih obično u Hrvatskoj provedu samo jedan dan, i to u Zagrebu, Plitvicama ili na Jadranskoj obali. Naš poslovni partner smatra da bi se upravo zahvaljujući brendu Tita, koji je u Kini strašno popularan, pogotovo kod starijih generacija, ovdje mogla izgraditi jedna kvalitetna turistička priča koja bi njihovim gostima bila čak i zanimljivija od Jadrana ili Plitvica – govori Šapić. Uz turističku, nužno je povezana i građevinska priča. Naime, ako bi se Tito doista pokazao magnetom za kineske turiste, pokazala bi se velika potreba za izgradnjom turističkih objekata, posebice onim smještajnim. Bila bi to izvrsna vijest za posrnule bjelovarske građevince koji baš i nemaju previše posla. Princip bi bio jednak onom vinogradarskom – kineski novac, lokalna pamet, ruke i iskustvo.