Siječanj je mjesec kada se većina nas želi vratiti u “predblagdansku formu”, no iako je upravo to jedna od novogodišnjih odluka mnogih, velik dio građana od nje odustaje gotovo pa i brže nego što je donese. Naime, rigoroznih dijeta s brzim učincima teško se pridržavati, a ujedno imaju vrlo negativne učinke na organizam stoga smo s nutricionisticom županijskog Zavoda za javno zdravstvo Jasminom Kuštelegom provjerili što sada nakon dana provedenih u pretjeranom uživanju u hrani.

Dnevni ritam

-Izgubiti kilograme, a pritom sačuvati zdravlje možemo ako se pridržavamo tri osnovna principa pravilne prehrane. To su umjerenost, raznolikost i uravnotežen unos energije. Umjerenost označava unos umjerenih količina hrane te umjeren unos hrane male nutritivne gustoće. Hrana male nutritivne gustoće je hrana koja sadrži malo nutrijenata, a ima visoku kalorijsku vrijednost. Raznolikost postižemo svakodnevnim unosom različitih vrsta hrane iz svih pet skupina namirnica piramide pravilne prehrane. Skupine namirnica su žitarice i proizvodi od žita, povrće, voće, mlijeko i mliječni proizvodi te meso, riba, jaja, orašasti plodovi i sjemenke. Uravnotežen unos energije postižemo kada kalorije koje smo unijeli u toku dana potrošimo tjelesnom aktivnošću ili dnevnim aktivnostima – pojašnjava nutricionistica Kuštelega. Napominje kako je poželjno uspostaviti dnevni ritam koji uključuje tri obroka te dva međuobroka po mogućnosti u isto vrijeme te svakako dovoljnu količinu vode za pravilnu hidraciju tijela. Naravno, ne treba zanemariti tjelesnu aktivnost koja je uz pravilnu prehranu, ključan korak do zdravlja.

Što izbjegavati?

-Treba izbjegavati hranu bogatu mastima (margarin, maslac, dressing za salatu, majonezu, umaci), hranu bogatu soli (čips), hranu bogatu šećerom (kolači, keksi, rolade, pite, slatkiši, sirupi) te alkohol. Dobar saveznik kod detoksikacije i pročišćavanja organizma su češnjak, cvjetača, sve salate te zeleno povrće (luk, poriluk, brokula, prokulica, kupus). Također, sok od limuna pročišćuje i detoksicira probavni sustav dok žitarice koje sadrže mnogo vlakana pročišćuju probavni sustav. Konzumiranjem namirnica bogatih hranjivim tvarima naš se organizam neprekidno obnavlja i pročišćava zato što takve namirnice sadrže mnogo hranjivih tvari koje pomažu očuvanju zdravlja. Namirnice velike nutritivne gustoće obnavljaju zalihe hranjivih tvari u tijelu dok suprotno od toga, prerađene namirnice male nutritivne gustoće ponekad poništavaju djelovanje hranjivih tvari. Osim toga namirnice velike nutritivne gustoće ne sadrže otrove od kojih bi se naš organizam trebao čistiti – ističe naša sugovornica.

Primjer jelovnika

Doručak: integralni kruh, sirni namaz, nemasna šunka, sok od naranče

Međuobrok: jogurt

Ručak: Integralna riža, kuhana cvjetača i brokula, pržena puretina, zelena salata

Međuobrok: manja jabuka

Večera: zobene pahuljice, mlijeko 1% mliječne masti

Tokom dana piti običnu vodu, sok od limuna te nezaslađeni čaj.