Općina Dežanovac svakog je svojeg stanovnika, a njih je prema posljednjem službenom popisu stanovništa iz 2011. godine bilo 2.715, zadužila za 1.274 kune te tako za dlaku pobijedila u neslavnoj utrci najzaduženijih jedinica lokalne smaouprave Bjelovarsko-bilogorske županije. Iako se navedeni iznos ne čini pretjerano velikim u odnosu na 70-ak tisuća kuna za koliko je svakog građana Hrvatske zadužila majka država, Općina Dežanovac “natukla je” toliko dugovanja da svojedobno nije mogla servisirati niti svoje osnovne obveze poput plaća zaposlenika. Dvjestotinjak kuna manje duguju Daruvarčani, koji već godinama na svojim plećima nose težak teret potpuno neuspjelog projekta Termalnog vodenog parka, oglednog primjera petljanja politike u poduzetništvo. TVP je, podsjetimo, nastao u režiji lokalne politike i to tek nakon što su privatni investitori, kako će se kasnije pokazati, ispravno odlučili odustati.
Daruvarčani otplaćuju neisplativi Termalni vodeni park
Svoju su odluku donijeli tek nakon što je studija pokazala da je projekt neisplativ. TVP je na kraju ipak izgrađen, ali pod paskom Grada Daruvara. Njegova cijena bila je mnogo veća od svih planova, a dodatni problem bio je u tomu što je kredit uzet u švicarcima. Čitav teret financiranja tada je samostalno preuzeo sâm Grad Daruvar – bez kandidiranja na nacionalne i EU fondove koji bi eventualno mogli sufinancirati barem dio troškova. Vrlo brzo nakon službenog otvorenja pokazalo se da poslovanje novih toplica nije dovoljno niti za pokrivanje tekućih troškova, a kamoli za kredit od 47,5 milijuna kuna. TVP je završio u predstečajnoj nagodbi, a bilo je prijedloga i da se zatvori tijekom zimskim mjeseci.
Lista natprosječno zaduženih jedinica lokalne samouprave otprilike završava s Općinom Kapela. Danijel Kovačec, koji posljednjih sedam godina obnaša dužnost načelnika, pojašnjava kako je Kapela, prije njegova “preuzimanja”, bila vrlo zadužena.
– Naš izvorni proračun otprilike iznosi 1,4 milijuna kuna, a dočekalo me oko 3,5 milijuna kuna, gotovo sve vezano uz cestogradnju. S vremenom smo to uspjeli sanirati, a ovaj dug može biti i da je posljedica kredita kojega smo uzeli kako bismo financirali asfaltiranje cesta preko IPARD-a. Mi smo potkraj 2014. godine uzeli kredit, a zatvorili ga već početkom 2015. godine. Kad se nešto radi preko IPARD-a, korisnik mora osigurati sredstva, a onda ih dobije nazad – pojašnjava Kovačec koji inače nije zagovornik zaduživanja. Njegova je strategija za sve projekte namijenjene dobrobiti općinskog stanovništva koristiti EU fondove, uz pomoć kojih je moguće ostvariti čak i sto-postotni povrat investicije.
Dautanac ne želi opterećivati Grđevčane
S druge pak strane, čak polovica županijskih općina svoje žitelje odlučila je ne opteretiti niti za jednu lipu. Jedan od svijetlih primjera svakako je Veliki Grđevac.
– Prije svega, mi smo Područje od posebne državne skrbi što govori da smo gospodarski slabiji od općina koje nas okružuju, a imamo i dosta staračkih obitelji. To su tek neki od razloga zbog kojih smo željeli izbjeći zaduživanje Općine. Jednako tako, nismo ni uvodili prirez. Kao Općina, razvojne projekte želimo ostvariti kandidiranjem na sve moguće nacionalne i EU fondove i mislim da tu radimo dobar posao. Istovremeno, imamo niz poticaja koje provodimo najčešće u suradnji s Županijom a poneke i samostalno. Tu su osiguranja poljoprivrednih usjeva, prijevoz učenika, subvencioniranje smještaja u dječjem vrtiću, naknada od tisuću kuna za svako novorođeno dijete. Putem Pomoći u kući pomažemo našim žiteljima treće životne dobi. Sve su to neke naše mjere kojima nastojimo zadržati mlade na području općine – ističe Marijan Dautanac, velikogrđevački načelnik. Podsjetimo, podaci iz članka odnose se na 2014. godinu, a navedeni su u radu Instituta za javne financije čiji su stručnjaci mjerili direktni dug županija, gradova i općina. Direktni dug, stoji u pojašnjenju, mjeri se na način da predstavlja zbroj svih proračunskih manjkova iz tekućeg i ranijih razdoblja financiranih kratkoročnim i dugoročnim zaduživanjem (kreditima, zajmovima i izdavanjem vrijednosnih papira).