Nakon prilično uspješno provedenog postupka privatizacije tvrtke Ceste po modelu radničkog dioničarstva, Bjelovarsko-bilogorska županije, prethodno “izgubivši” većinski paket dionica, odlučila je u potpunosti izići iz ove uspješne građevinske tvrtke. Preostali udio, kontrolni paket od otprilike 26 posto dionica, Županija namjerava prodati prikupljanjem javnih ponuda. Blagoslov su dali članovi Županijske skupštine, a sama procedura trebala bi se nastaviti na način da ovlašteni procjenitelj procijeni vrijednost udjela. Takav iznos predstavljat će početnu cijenu, koja će se, ako bude više zainteresiranih ponuditelja, svakako povećati. Prema riječima župana Damira Bajsa, ne postoji javni interes da Bjelovarsko-bilogorska županija ostane u vlasničkoj strukturi tvrtke koja posluje na otvorenom tržištu i nije, poput primjerice Bjelovarskog sajma, tvrtka od strateškog značaja. Izlaskom Županije iz vlasničke strukture, a isto namjerava učiniti i Virovitičko-podravska županija, stvara se mogućnost ulaska strateškog partnera.

U proračun se slijeva devet milijuna kuna?

Neopterećena “društvenim vlasništvom”, tvrtka Cesta lakše može doći do novca iz EU fondova. I na kraju, koliko god Ceste bile uspješne, a riječ je o poduzeću koje od svojeg nastanka sve do danas nije imalo nijednu godinu negativnog poslovanja, uz pomoć kvalitetnog strateškog partnera zasigurno se otvaraju nove mogućnosti do kojih ne bi došlo uz Županiju kao jednog od najvećih suvlasnika. U vlasništvu Bjelovarsko-bilogorske županije trenutno je gotovo 18 tisuća dionica, a ako se cijena jedne računa po nominalnoj vrijednosti od 500 kuna, riječ je o gotovo devet milijuna kuna. S obzirom da se radi o uspješnoj firmi s praksom redovitog isplaćivanja dividende, koja usto velik dio dobiti ulaže u razvoj, uz pravilan odabir procjenitelja za navedeni paket dionica, koji sa sobom donosi i poveća upravljačka prava, poput mjesta u Nadzornom odboru i slično, Županija bi za mogla uprihoditi i mnogo veći iznos. Naravno, uz uvjet da bude više zainteresiranih. Posebno je zanimljivo spomenuti i kako je velika vjerojatnost da onaj tko kupi dionice Cesta, bude u obvezi ponuditi i otkup svim drugim vlasnicima dionica, što su u ovom slučaju većinom radnici, i to po najmanje jednakoj cijeni po kojoj će kupiti dionice od Bjelovarsko-bilogorske županije. Naime, Zakon o preuzimanju trgovačkih društava novom vlasniku među ostalim nalaže da, u slučaju kada stekne više od 25 posto dionica, ponudi otkup dionica ostalim dioničarima i to po cijeni koja ne smije biti niža od one koju je on platio za svoj paket.

Radnici će (ponovno) profitirati

S obzirom da su radnici Cesta u prvom krugu privatizacije uživali vrlo visoke popuste pri otplati svojih dionica, koji su u pojedinim situacijama dosezali i 70 posto, vrlo je velika izvjesnost da bi prodajom dionica ostvarili zaradu. Međutim, jednako tako, prodajom dionica odriču se svojih upravljačkih prava i sudbinu svojih radnih mjesta u potpunosti prepuštaju novim vlasnicima. U konačnici, njihova odluka ovisit će o više faktora – koliku će cijenu ponuditi novi vlasnik, koliko su popusta ostvarili prilikom kupovine dionica te koliko vjeruju da će novi vlasnik razvijati tvrtku te nastaviti uspješno poslovanje. Valja napomenuti i kako javna ponuda neće uslijediti ukoliko dionice u vlasništvu Županije kupe same Ceste, odnosno tvrtka za radničko dioničarstvo ESOP Ceste.