Krajem prošle godine u prostorijama Županijske komore Bjelovar održana je sjednica Strukovne grupacije za cestovni prijevoz Županijske komore Bjelovar. Jedna od glavnih tema sjednice bila je problematika nedostatne radne snage – vozača. O tom smo problemu detaljnije razgovarali s Berislavom Sarajom, komercijalnim direktorom Čazmatrans Nove, ujedno i predsjednikom Strukovne grupacije za cestovni prijevoz Županijske komore Bjelovar.

 Nema kadrova

-Na sastanku su nazočili i predstavnici Zavoda za zapošljavanje podružnice u Bjelovaru kojima smo izrazili žaljenje jer nikako nemamo dovoljno kadrova koji trebaju županiji. Konkretno, naša procjena je da bi se momentalno moglo zaposliti 1000 ljudi određenih zanimanja koja kronično nedostaju u Bjelovarsko – bilogorskoj županiji. Prvenstveno je riječ o zanimanjima u drvno – prerađivačkoj industriji, metalskoj struci, tj. automehaničari, mehatroničari, autolimari, autolakireri, bravari. A jedno od trenutno najdeficitarnijih zanimanja su vozači putničkog i teretnog prometa – upozorio je Saraja. U nastavku je pojasnio kako problem nastaje već prilikom odabira škole. Naime, svi roditelji teže da im djeca upišu gimnaziju i završe određena fakultetska obrazovanja kojih je tržište zasićeno. Nitko od njih ne želi dijete upisati u proizvodno zanimanje.

-Problem nastaje kada nakon gimnazije i završenih fakulteta mladi ne mogu pronaći posao, a tada bi rado vozili autobuse, čistili i radili bilo što samo da zarade za kruh. Nerijetko se tu rađa i pomisao o odlasku iz zemlje – iskren je Saraja koji je uvjeren da bi se pristupanju ovom problemu trebalo uključiti i Ministarstvo znanosti. Saraja smatra kako bi trebalo jasno postaviti uvjete i odrediti kvote upisa kod školovanja. Nadalje, tvrtke bi trebale preuzeti brigu o mladima već od početka školovanja, te bi trebale s otvorenim radnim mjestom čekati svoje kadrove. Početkom školovanja, napominje Saraja, trebao bi se napraviti ugovor koji će jamčiti da učenik pola vremena pohađa nastavu, a pola vremena dolazi na praksu u tvrtku. Time bi nakon škole imati gotove ljude spremne za rad.

 Predrasude o zanimanju

-Stanje sa vozačima u teretnom prometu još je kritičnije nego u putničkom gdje bi odmah posao moglo pronaći najmanje 30-ak ljudi. O tome dovoljno govori i omjer registriranih kamiona i autobusa. Naime, dok se brojka autobusa kreće oko 5500, kamiona je preko 150 tisuća. Uvjeti rada su vrhunski, a današnje autobuse žene bi bez problema mogle voziti lakše od bilo kojeg malog automobila. Dakle, treba poraditi i na predrasudama i jasno poručiti da od tog zanimanja ne valja bježati – ističe Saraja koji je svjestan da je glavna nepogodnost posla vozača preniska plaća koja je znatno niža nego u Europi.

-To je branša siromašnih, plaće su ponegdje niže i od hrvatskog prosjeka i mi moramo poraditi na tome da se to promijeni – priznaje Saraja. S njim se slaže i Mario Smok, rukovoditelj Poslovne jedinice Bjelovar Čazmatrans Nove. Uz niske plaće naglasio je kako je velika nepogodnost skupa škola za vozače, odnosno polaganje D kategorija koja se penje i preko 20 tisuća kuna.

-Ljudi se boje ulagati toliki novac, a da prije toga nisu sigurni hoće li dobiti posao i vratiti uloženo. Ne treba umanjivati niti strah, odnosno odgovornost koju ovaj posao nosi. Za premalu plaću odgovaraju za 50-ak ljudi ili djece, stoga nije čudno da u ovom zanimanju zaposlenici često migriraju. Odlaze gdje smatraju da je bolje pa se vraćaju – ističe Smok koji trenutačno brine za 33 vozača PJ Bjelovar. Pojašnjava kako gotovo sav kolektiv čine mladi ljudi koji su došli direktno iz škole, bez radnog iskustva.