U osiguravajućim kućama već neko vrijeme sve glasnije spominje se mogućnost ukidanja podjele Hrvatske na sedam zona rizika u auto-osiguranju, zbog čega cijena police obaveznog osiguranja vozila, ovisno o gradu u kojemu je vozilo registrirano, varira čak i do 75 posto. Kada je u pitanju Bjelovarsko-bilogorska županija, vozila je moguće registrirati s bjelovarskim, odnosno daruvarskim registracijskim tablicama, pri čemu je cijena police osiguranja za BJ-tablice 30-ak posto viša. Naime, Bjelovar se nalazi u četvrtoj zoni, otprilike na sredini ljestvice, dok je Daruvar na začelju s najpovoljnijom premijom rizika u čitavoj Hrvatskoj. U vrijeme kada je nastajala, a bilo je to prije najmanje 30 godina, podjela na zone rizika izračunavala se temeljem učestalosti prometnih nezgoda vlasnika određenih tablica, pa je tako ispalo da ih je najviše u Zagrebu, ali i primjerice Krapini, a najmanje, eto, u Daruvaru. Iako su se u međuvremenu podaci uvelike promijenili, podjela je ostala ista. Upravo iz toga razloga broj registriranih vozila u Daruvaru upola je veći od broja stanovnika, kojih je jedva 12 tisuća.

Razlika i do 70 posto

I dok fizičke osobe ne mogu birati grad u kojemu će registrirati svoje vozilo, pravne osobe takvo pravo mogu ostvarili te ga, jasno, i koriste. Iako je tržište auto-osiguranja ulaskom Hrvatske u Europsku uniju liberalizirano, formalno se još uvijek nije odustalo od, blago rečeno, zastarjele i površne metode uzorkovanja rizika. Kako bismo ilustrirali razlike u cijeni pri izračunu premije, za primjer smo uzeli osiguranje osobnog vozila snage 110 kW, starosnu dob vlasnika od 40 godina te uobičajeni bonus od 50 posto. Cijenu smo računali na online kalkulatoru jedne od vodećih osiguravajućih tvrtki u Hrvatskoj, a rezultati su varirali od uvjerljivo najnižih 869 kuna s daruvarskim, sve do vrtoglavih 1.472 kune sa zagrebačkim registarskim oznakama. Sâm Bjelovar bio je u zlatnoj sredini s cijenom od 1.121 kuna, a razlika između najniže i najviše cijene, postotno gledano, iznosi gotovo 70 posto što je, slažu se stručnjaci s područja osiguranja, u Europskoj uniji potpuno nepoznato. Za svaki slučaj, uzeli smo još jedan primjer, ovoga puta vozilo snage 66 kW, s bonusom od nula posto, a razlika u cijeni ispala je još drastičnija – od najskupljih 2.303 kune u Zagrebu, do gotovo tisuću kuna jeftinijeg Daruvara. Prema jednom od prijedloga, od postojećih sedam zona rizika, stvorila bi se samo jedna, a ta bi se cjenovno pozicionirala između sadašnje pete i šeste, s obzirom da se tako otprilike kreću cijene u susjednoj Sloveniji. Po našim izračunima, polica osiguranja u Bjelovaru tako bi se smanjila za 15-ak posto, dok bi ona daruvarska “skočila” za gotovo jednak postotak.